Onderzoek: verzekeringswereld vergeet de vrouw en dat kost geld

Onderzoek: verzekeringswereld vergeet de vrouw en dat kost geld
Foto: Peter Strelitski

Wereldwijd kunnen financiële dienstverleners ruim € 600 miljard aan omzet binnenhalen door vrouwelijke klanten beter te bedienen, zo blijkt uit onderzoek van strategisch adviesbureau Oliver Wyman. Belangrijkste uitkomst: het huidige aanbod van producten en diensten van banken en verzekeraars is vooral geënt op de standaardvoorkeuren van mannelijke klanten. Vrouwen worden vergeten en daarmee blijft marktpotentieel onbenut.

De onderzoekers zeggen plompverloren dat vrouwen wereldwijd niet als klant erkend worden door de gehele financiële sector, waardoor jaarlijks een markt met een waarde van ruim € 600 miljard ongemoeid wordt gelaten. Voor de Nederlandse markt betekent dit dat financiële dienstverleners jaarlijks tussen de € 3 en € 5 miljard aan additionele omzet laten liggen.

Vrouwen worden niet optimaal bediend als het gaat om verzekeringen, hypotheken en andere individuele kredieten

Het rapport: “Deze realiteit geldt voor vrouwen als particuliere en als zakelijke klant. Als particuliere klanten worden vrouwen niet optimaal bediend als het gaat om verzekeringen, hypotheken en andere individuele kredieten. Vrouwen hebben een fundamenteel andere financiële levensloop dan mannen met daarin mogelijke verlofperiodes en een langer pensioen vanwege de gemiddeld hogere levensverwachting. De realiteit is dat banken en verzekeraars hun klanten nog steeds langs één uniforme meetlat leggen. Het gevolg is dat vrouwen slechter worden bediend en minder financiële middelen beschikbaar krijgen dan mannen”.

Ook als zakelijke klant hebben vrouwen een achtergestelde positie, melden de onderzoekers. Ze hebben minder kans dan mannen om financiering voor hun onderneming te krijgen. Er zit daar veel ontevredenheid. Vrouwelijke financiële professionals binnen multinationals geven specifiek aan dat ze van financiële dienstverlener zullen veranderen als een concurrent beter is in het beheren van de relatie met vrouwen. De omgangsvormen, zo wordt gezegd, zijn nog steeds gebaseerd op die van een mannenwereld.

“Om de achterstand in deze markt in te halen, moeten bedrijven de behoeften van hun vrouwelijke klanten beter leren begrijpen en hun producten en diensten hierop afstemmen”, aldus Cornelia Neumann, principal bij Oliver Wyman.

In Nederland zijn overigens verzekeraars specifiek gericht op vrouwen nooit een succes geworden. Zo sneuvelde eerder OnnaOnna.

Women-In-Financial-Services-2020.pdf

Download

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.