nieuws

Martine Koehorst (27): ‘Voor elke klant moeten we beseffen wat we aan het doen zijn’

Carrière 1513

Jonge talenten in de branche, wie zijn ze? Wat willen ze en waar werken ze? In am:45 interviewden we Martine Koehorst (27). Na haar opleiding Economics and Consumerstudies aan de Universiteit van Wageningen belandde ze via IKEA bij Nationale-Nederlanden, waar ze een traineeship doorloopt. “Mensen vergeten wel eens dat er achter zo’n verzekeraar duizenden mensen zitten die elke dag werken voor een goed product.”

Martine Koehorst (27): ‘Voor elke klant moeten we beseffen wat we aan het doen zijn’

Je verkocht keukens tijdens je studie. Hoe kom je in de verzekeringsbranche terecht?
“Toen ik voor mijn master van Amsterdam naar Arnhem verhuisde, ben ik bij Ikea gaan werken. Daar was ik keukenspecialist; keukens verkopen, de harde sales. Ikea is een mooi bedrijf waar ik met veel plezier naartoe ging, maar toen ik mijn master eenmaal binnen had wilde ik mezelf meer uitdagen. Landelijk werken, meer de diepte in met processen. En ik wilde graag een traineeship volgen. Een vriendin van mij werkte bij NN en zij raadde het traineeship hier aan. Toen dacht ik nog: ik heb helemaal die kennis niet, geen financiële achtergrond. Maar het gaat bij NN meer om je profiel, hoe ben je als mens, wat zijn je ambities? Ik verwachtte dat het heel corporate zou zijn, formeel, geen sexy producten. Het bleek veel leuker, NN biedt echt een waanzinnig mooi programma.”

Wat voor functie heb je nu bij NN?
“Ik werk bij Facility Management, daar was een mooie opdracht beschikbaar. We gaan bij NN over naar het Activity Based Working-principe, dat wil zeggen dat we geen ‘one size fits all’ werkplekconcept meer willen bieden maar een omgeving die past bij de wijze waarop er gewerkt wordt. Daarom cros ik het hele land door, zit met alle businessunits aan tafel om de werkomgeving te bespreken: verwachten ze groei, misschien nieuwe type functies, wat doen de collega’s precies op de afdeling? Zo leer ik ook het hele bedrijf kennen.”

Tijdens je studie had je ambities in de retail. Dit is toch wel echt iets anders?
“Mijn vrienden zagen de match met mij als persoon ook niet helemaal, waarom ga ik het nu over verzekeringen hebben? Maar het contact met de klant is in de basis hetzelfde, alleen is de impact veel groter. We zorgen dat de financiële toekomst van mensen goed verzorgd is. Ik vind dat we als branche dat ook meer mogen laten zien.”

Gebeurt dat niet voldoende?
“Mensen vergeten wel eens dat er achter zo’n verzekeraar duizenden mensen zitten die elke dag heel hard werken voor een goed product, ook al heeft niet iedereen dagelijks contact met de klant. Als ik bij Ikea een verkeerd aanrechtblad bestelde, dan is dat vervelend maar simpel en snel op te lossen. Hier zijn de consequenties veel groter, dus we moeten voor elke klant blijven beseffen wat we aan het doen zijn.”

Nu je zoveel locaties gezien hebt, weet je al waar je jezelf verder wilt ontwikkelen?
“Op dit moment zit ik aan pensioenen te denken. Daar wil ik meer over weten. Juist op mijn leeftijd zouden we daar al meer mee bezig moeten zijn. Wel in de combinatie met klanten en sales. Klantcontact is zo leuk. Je weet voor wie je werkt en wat je betekent. Dat gevoel wil ik houden.”

Reageer op dit artikel