nieuws

Ook echte bierkenner verlangt deskundig advies

Carrière 3005

Ook echte bierkenner verlangt deskundig advies
V.l.n.r. Victor Kuppers, Armand Haan en Tim Remmerswaal.

Nog geen anderhalf jaar geleden hadden Armand Haan, Tim Remmerswaal en Victor Kuppers nog een C-level baan bij Proteq, de voormalig direct writer van Vivat. De drie vrienden besloten van de carrièreladder af te springen en verkopen nu unieke bierpakketten, op maat gemaakt voor bierliefhebbers met een uitgesproken smaak. Bier en verzekeringen hebben in de dagelijkse praktijk verrassend veel gemeen met elkaar.

Op het eerste gezicht lijkt het de ideale zet voor mannen van boven de 40 of net eronder. Je zegt tegen je vrouw dat je je baan opzegt, huurt een loods op een industrieterrein in Alkmaar, een vormgever die een aansprekend logo bedenkt en je eigen bierwinkel is geboren. Alleen ontbreken bij Haan (46), Remmerswaal (37) en Kuppers (40) het leren barbecueschort en de motor voor de zaak, die het clichébeeld van de man die zoekt naar zijn identiteit compleet maken.

Favoriete smaken

Voor hen was niet zo zeer de  liefde voor bier, maar de liefde voor ondernemen die de Alkmaarders er toe bracht om 2015 de BV Beer in a Box op te richten. Om ruim een jaar later de verzekeringswereld vaarwel te zeggen. Remmerswaal: “We dronken wel eens een speciaalbier en het viel ons altijd op dat je nog niet je eigen favoriete smaken thuis kon laten bezorgen, terwijl zoiets er voor wijn al wel was. Daar zijn we een formule voor gaan bedenken.”

Iedere twee maanden

Het werd een bierpakket, of liever gezegd, heel veel verschillende bierpakketten. Inmiddels krijgen al honderden bierliefhebbers uit Nederland en België iedere twee maanden een pakket thuis met  6 (x 2 flesjes) of  12 verschillende bieren. Om de doelgroep te verbreden werd onlangs een actie met gratis ochtendblad Metro op touw gezet, waarbij lezers een proefpakket kunnen aanschaffen.

Passende oplossing

Haan: “In deze box zitten zes wat bekendere speciaalbieren, die je kunt beoordelen. Aan de hand daarvan weten we welke smaken jij lekker vindt. Als je vervolgens een abonnement neemt,  zorgen we dat je telkens speciaalbieren krijg thuisbezorgd die passen bij jouw smaak.” Beer in a Box doet daarbij de belofte dat klanten nooit met eenzelfde biertje worden geconfronteerd. De opkomst van vele honderden nieuwe kleine brouwerijen in binnen- en buitenland moet een passende, maar altijd nieuwe ‘oplossing’ garanderen.

Wachten op advies

Dat de keus voor jou gemaakt wordt, lijkt wat ouderwets, maar volgens Remmerswaal zitten echte bierliefhebbers te wachten op advies. “Natuurlijk is er zelfs in de supermarkt tegenwoordig een heel palet aan speciaalbieren waaruit je zelf kunt kiezen. Maar hoe weet je nu welk van al die bieren bij jouw smaak past?”

Execution only

Als Beer in a Box vervolgens een biertje aanlevert dat een schot in de roos blijkt  te zijn, loopt het bedrijf het risico dat de klant vervolgens toch ‘execution only’ naar de supermarkt of de  slijter gaat om -indien aanwezig- dat bijzondere biertje in bulk te kopen. Remmerswaal vreest die desintermediatie niet. “De meeste van onze klanten willen zich blijvend laten verrassen.” Haan: “Daarnaast kunnen we inspelen op een eventuele voorkeur door voor bepaalde kleine brouwers de distributie over te nemen.”

Big data

De volmachtrol is niet enige overeenkomt tussen de wereld van speciaalbierbrouwerijen en die van verzekeringen, vertelt Kuppers. “Net als een verzekeraar maken wij heel veel gebruik van big data. We hebben zelf rechtstreeks contact met alle brouwers en weten dus continu welke smaken er zijn.  Ook registreren we data van bieren die we (nog) niet aangeleverd krijgen. Daarnaast hebben we een Smaakpanel in het leven geroepen dat van alle bieren een review aanlevert. Zo ontstaat uiteindelijk een bieradvies voor iedere specifieke klant op een specifiek moment dat een stuk breder is dan wat wij zelf lekker vinden.”

Geen hectoliters maar kwaliteit

De enige voorwaarde bij het vullen van het pakket die de initiatiefnemers zelf aan het pakket verbinden, is dat het moet gaan om exclusieve smaken. Remmerswaal: “We willen niet dat mensen gaan zuipen. Als je iets doet moet het goed zijn. Het gaat niet om de hectoliters maar om de kwaliteit.”

Vaarwel Vivat

De overeenkomsten met het oude leven ten spijt besloten CCO Haan, CTO Remmerswaal en CMO Kuppers hun voorspoedige carrière bij Vivat vorig jaar vaarwel te zeggen. Niet omdat het moest, maar echt omdat het kon, willen ze maar benadrukken. Kuppers: “We hebben super veel geleerd bij Vivat en hadden er een enorm goed team.” Remmerswaal: “Maar uiteindelijk wilden we ook wel eens de stap naar een fysiek product maken. Haan: “Wat als voordeel heeft dat je veel sneller feedback krijgt als het niet is wat de klant ervan verwacht.”

Gouden kooi

De collega’s bij de verzekeraar stonden niet helemaal met de oren te klapperen toen ze hun bijzondere carrièremove bekend maakten. Kuppers: “We waren al langer bezig met iets voor ons zelf. Er zijn natuurlijk altijd mensen die niet begrijpen dat je de gouden kooi wilt verlaten, maar de meeste collega’s waren juist blij voor ons. Haan: “De enige scepsis die we zelf hadden was of we er wel genoeg van wisten. Maar als we nog wat voor ons zelf wilden gaan doen, moesten we de kans gewoon grijpen.”

Andere betrokkenheid vanuit huis

Dat de drie elkaar ook privé al langer goed kenden maakte de gezamenlijke reis nog wat makkelijker. Met zijn drieën bezochten ze meerdere keren het befaamde jaarlijkse South by Southwest (SXSW) festival in Austin, Texas. En Remmerswaal en Kuppers waren getuigen op elkaars huwelijk. Veel tegenwerping van het thuisfront was er niet bezweren ze. Haan: “Je krijgt een andere betrokkenheid vanuit huis. Je wordt veel meer gevoed met feedback, wat kan bijdragen aan het succes van het bedrijf”. En heel praktisch dan, wie zorgt ervoor dat de hypotheekbetalingen doorgaan? Remmerswaal, zelfverzekerd: “Dat regel ik wel.”

Brede netwerk

Toch zijn de Alkmaarse bierspecialisten niet geheel blind voor de uitdagingen die hen nog wachten. Als start-up doen ze met zijn drieën alle voorhanden werkzaamheden in het bedrijf. Of het nu gaat om het ‘assembleren’ van de pakketten of het schoonmaken van het toilet. Veel handjes worden  freelance ingekocht, waarbij de heren hun brede netwerk in kunnen zetten.

Modern distributiecentrum

Aangezien de starterslening er al aardig doorheen is gegaan voor onder meer marketing, het ontwikkelen van het platform en de productie van de kartonnen dozen, hoopt het bedrijfje nu door middel van crowdfunding of een strategische partner nieuwe financiering aan te trekken, waarmee uiteindelijk een modern distributiecentrum kan worden gerealiseerd.

Echt persoonlijk advies

De concurrentie in de markt voor speciaalbieren zit ook niet stil, al zijn sommige concurrenten (lees het door Heineken gefinancierde Beerwulf) volgens Haan niet te vergelijken met Beer in a Box.  “Beerwulf is een online winkel waar de klant zelf zijn bierpakket kan samenstellen. Wij zoeken bier bij de smaak van de klant die het vervolgens om de twee maanden thuisgestuurd krijgt” “Feitelijk zit het nieuwe van een bierpakket niet in de distributie, daar moet je zo min mogelijk energie in hoeven  te stoppen. Kuppers: “De kunst is dat je in je advies echt persoonlijk bent.”

Reageer op dit artikel