Bloeiend intermediair legt hoogste prioriteit bij zakelijke markt

Bloeiend intermediair legt hoogste prioriteit bij zakelijke markt

Het gaat goed met het intermediair in Nederland. Een overgrote meerderheid van de advieskantoren boekte in 2021 een omzetgroei. Dat blijkt uit de resultaten van de Adfiz Nieuwjaarspeiling. Opvallend is dat voor het eerst de zakelijke markt de belangrijkste prioriteit is voor adviseurs. Vooral de kleinere kantoren (<5 fte) hebben het mkb en risicomanagement omarmd.

De kantoren die groeiden deden dat gemiddeld met 9 procent meer omzet. De hypotheekmarkt was ook in het tweede coronajaar de belangrijkste uitschieter. Inmiddels verwacht één op de drie advieskantoren wel dat dit jaar de daling ingezet zal worden.

Zakelijk groeit

Dat geldt niet voor het zakelijke domein. Steeds meer grotere kantoren verleggen hun aandacht naar  zakelijk. Ruim 90 procent van de grotere advieskantoren (6> fte) boekte omzetgroei in het zakelijke segment. En ook in het nieuwe jaar verwachten de kantoren op dat terrein ook de grootste groei te behalen. Daar staat tegenover dat particulier schade wegzakt. Eén op de vijf grote intermediairs kromp afgelopen jaar in de particuliere markt

Beheer is belangrijk

De andere prioriteiten na zakelijk schade zijn actief klantbeheer (vorig jaar de hoogste prioriteit) en groei binnen bestaande klanten. Alle resultaten van de Adfiz Nieuwjaarspeiling staan hier.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.