Allianz boekt sterke groei in zakelijke markt

Allianz boekt sterke groei in zakelijke markt

Allianz Benelux heeft afgelopen jaar de premieomzet in ons land vooral fors zien stijgen in de zakelijke markt. De totale premie-inkomsten in de Benelux namen echter af tot € 3,8 miljard, tegen € 4,2 miljard in 2020.

Ook het operationeel resultaat vertoont met € 211,8 miljoen (2020: € 295,2 miljoen) een daling. De nettowinst steeg wel en kwam uit op € 121,3 miljoen (€ 200,9 miljoen in 2020). De regionale CEO Joos Louwerier geeft aan dat Allianz Benelux komend jaar het product- en dienstenaanbod in de kernsegmenten wil versterken. "Wij kijken ook nadrukkelijk naar het nog meer inzetten van digitale middelen om hiermee onze adviseurs beter te ondersteunen."

De omzetdaling is met name veroorzaakt door een afname van het premie-inkomen Leven in Luxemburg. Daar werden minder traditionele en unit-linkedpolissen afgesloten door tegenvallende resultaten van het Eurofund. "In Nederland daarentegen steeg het premie-inkomen zowel voor Schade als Leven en was met name de groei in de zakelijke markt fors. In België groeide de levenportefeuille in het afgelopen jaar wederom gestaag."

Overstromingen drukken resultaat

Het operationeel resultaat daalde zowel in Leven als in Schade met ruim € 40 miljoen, maar bleef in beide branches boven de € 100 miljoen. Het levenbedrijf boekte onder meer een eenmalige afschrijvingslast in ICT van € 7,8 miljoen. Het schadebedrijf had te kampen met twee eenmalige factoren: een interne herverzekeringstransactie begin 2021 en de overstromingen in juli. Die kostten Allianz netto € 21 miljoen. De combined ratio kwam daardoor hoger uit op 95,3% (2020: 89,9%). De herverzekeringslast buiten beschouwing gelaten, bedroeg de combined ratio 91,4%.

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.