Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna zevenduizend Nederlanders. Uit het onderzoek blijkt verder dat 58 procent van de ondervraagden prijsvergelijkingssites gebruikt om tot een goede afweging te komen voorafgaand aan de koop van een nieuw (financieel) product.
Online shoppers gebruiken het vaakst Kieskeurig.nl (26 procent), Consumentenbond.nl (25 procent), Independer.nl (22 procent), Beslist.nl (20 procent) en Tweakers.net (18 procent) om producten of diensten te vergelijken. Op enige afstand volgen UnitedConsumers.com, Pricewise.nl, Prijsvergelijken.nl, Google Shopping en Overstappen.nl. Opvallend hierbij is dat Tweakers met name populair is bij (jonge)mannen en Independer bij hoogopgeleiden.
Independer
Independer, opgericht in 1999, vergelijkt verzekeringen en biedt ook (keuze)hulp bij hypotheken, spaarrekeningen en leningen. De onderneming, sinds enkele jaren onderdeel van DPG, is vanaf begin vorig jaar ook actief in België.