Laura van Geest (AFM): "Verzekeraar coulanter geworden in crisistijd"

Laura van Geest (AFM): "Verzekeraar coulanter geworden in crisistijd"

Verzekeraars zijn in coronatijd een stuk coulanter naar klanten in vergelijking met de situatie tijdens de financiële crisis van 2008. Dit zegt AFM-voorzitter Laura van Geest tijdens de presentatie van Trendzicht 2022 bij de autoriteit in Amsterdam.

Verzekeraars hebben hun les geleerd wat betreft omgang met de verzekerden in crisistijd. Waar er in 2008 bij wanbetaling nog weinig ruimte was voor overleg met de particulier met geldproblemen, wordt hij of zij in coronatijd beter te woord gestaan. Er is meer coulance en ook is er meer ruimte voor het oprekken van de betalingstermijn.

Gunstige ontwikkeling

Van Geest spreekt over een gunstige ontwikkeling waarbij verzekeraars vanaf het begin van de coronacrisis meer geïnvesteerd hebben in klantcontact, waardoor verzekerden beter te woord werden en worden gestaan en er meer begrip is voor hun situaties. “Verzekeraars waren deze keer goed voorbereid, al blijkt er achteraf minder problematiek dan verwacht.”

Ze benadrukt dat een en ander ook het gevolg is van een wekelijks contact tussen de AFM en de verzekeraars, waarbij met behulp van dashboards de klantenservice naar een hoger niveau is getild.

De voorzitter van de AFM sprak hierover met AM tijdens de presentatie van Trendzicht 2022, waarbij de autoriteit de verwachtingen voor het komende jaar schetst.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.