Hoekstra roept verzekeraars op: maak klachtrecht voldoende kenbaar

Hoekstra roept verzekeraars op: maak klachtrecht voldoende kenbaar

Minister van Financiën Wopke Hoekstra vindt niet dat verzekeraars de mogelijkheid tot het indienen van tuchtklachten hebben beperkt. Dat laat hij weten in zijn beantwoording van Kamervragen gesteld door SP-kamerlid Michiel van Nispen. Wel laat hij weten voor de bekendheid van het tuchtrecht voor verzekeraars bij consumenten aandacht te hebben gevraagd bij het Verbond van Verzekeraars.

“Ik roep verzekeraars ook op om de mogelijkheid tot het indienen van tuchtklachten voldoende kenbaar te maken in hun interne klachtenprocedure en op hun website. Ik zal dit nauwgezet volgen”, aldus Hoekstra. Van Nispen wilde onder meer antwoord op de vraag of verzekerden hun klachtrecht terug zouden krijgen als de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (TFD) opnieuw wordt ingericht.

De Kamervragen over het tuchtrecht voor verzekeraars ontstonden naar aanleiding van berichtgeving op AMweb. Zo schreef voormalig advocaat Ton Steinz een blog over de slechte bekendheid van de tuchtraad.

Zowel de persoon als onderneming

Het kabinet zegt vast te houden aan wettelijke tuchtrecht, al hoeft dit niet op de persoon toegesneden te zijn. Hoekstra vindt dat er voor zowel het tuchtrecht gericht op het individu als gericht op de onderneming iets te zeggen valt. “In de financiële sector is geen sprake van een gereglementeerd beroep maar ook hier bestaat er tuchtrecht gericht op de individuele medewerker, zoals het tuchtrecht voor banken”, aldus de minister.

Toezicht en handhaving

Ten slotte meldt Hoekstra dat de Nederlandsche Bank (DNB) erop zal toezien dat verzekeraars zich aan het wettelijke tuchtrecht houden en dat het indien nodig handhavend kan optreden. De verdere invulling en organisatie van het tuchtrecht laat hij aan de sector over.

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.