Jullie leden zijn de Zoom-meetings en Teams-bijeenkomsten ongetwijfeld beu. Wanneer staat de eerste fysieke borrel weer gepland?
“Op 22 september verwacht ik weer met onze leden aan de borrel te kunnen na afloop van ons zakelijk platform. Daar zie ik naar uit. Tegelijkertijd ben ik ook heel trots op alles wat we online hebben kunnen doen voor en met onze leden. ALV’s, platformbijeenkomsten, webinars en koffiebreaks. We hebben niet stilgezeten. Op dit moment lopen onze eigen zomersessies met korte webinars over uiteenlopende onderwerpen.”
We zijn ondanks beperkingen in staat gebleken het contact met leden te houden en we zien ook steeds meer interesse van aspirant-leden”
Wat is het belangrijkste dat Adfiz het afgelopen jaar bereikt heeft?
“Het belangrijkste is volgens mij dat wij gesprekspartner zijn om uitdagingen in de maatschappij samen op te pakken. De regelingen rondom corona, de harde markt, het pensioenakkoord, loondoorbetaling, verduurzaming, woningmarkt. En dat naast de bekende dossiers zoals actieve transparantie. Daar zijn we er nog lang niet, maar het is veelzeggend dat de Kamer de minister heel stevig blijft bevragen of zijn manier van transparantie wel in het belang van de klant is en dat er ook door veel verschillende stakeholders serieuze vraagtekens bij de uitvoering geplaatst blijven worden. Als innovatieve vereniging zijn we bovendien, ondanks alle beperkingen, in staat gebleken het contact met onze leden te houden en daarnaast zien we ook steeds meer interesse van aspirant-leden.”
Waarom gaat de branche volgend jaar opnieuw van Adfiz horen? En wat is dan het belangrijkste thema?
“De thema's zijn en blijven de waarde van advies, de toegang tot advies, ruimte om te ondernemen en samenwerking in de keten. In een samenleving waar steeds meer eigen financiële verantwoordelijkheid gevraagd wordt van gezinnen en bedrijven is het van cruciaal belang dat er toegang is tot deskundig advies. Want de afgelopen jaren, en zeker de coronaperiode, hebben ons geleerd dat grote groepen in onze samenleving die eigen verantwoordelijkheid niet aankunnen, niet rationeel handelen en heel makkelijk de verkeerde beslissingen nemen zonder professioneel advies. En die professionals moeten we in staat stellen om de klant daadwerkelijk te helpen.”
Welke discussie mag wat jullie betreft wel eens gesloten worden?
“Dat is er niet één hoor. Ik noem er drie: dat problemen met de toegang tot advies opgelost worden door robots, slimme kiesomgevingen, gratis diensten en doe het zelven – dat helpt de klant juist niet. Dat de consument zelf voldoende counterveilingpower krijgt als hij maar genoeg info heeft; veel mensen weten niet en doen niet en hebben gewoon hulp nodig. En dan nog de vraag of het van de AFM mag: als het goed is voor de klant en je kunt dat goed uitleggen dan mag het, of het moet mogen; zet vaker de klant centraal in plaats van de toezichthouder.”
Als je de consument in een sterkere positie wilt brengen, zorg dan dat hij een eenvoudige toegang heeft tot advies”
Als ik Wopke Hoekstra één tip mag geven dan is het deze:
“Als je de consument in een sterkere positie wilt brengen, zorg dan dat hij een eenvoudige toegang heeft tot advies. Dát is namelijk de allerbeste consumentenbescherming: een deskundige adviseur die samen met jou kijkt naar de uitgangspunten en jouw doelstelling. Die adviseur stelt de juiste vragen, geeft concrete en relevante informatie waardoor de klant wél in staat is om weloverwogen keuzes te maken. En die bovendien dan ook zo uit te voeren en vol te houden, want ook dat is vaak nog een probleem.”