Young InSurance en AM slaan de handen ineen; 'We hopen young professionals te bereiken die ons nog niet kennen'

Young InSurance en AM slaan de handen ineen; 'We hopen young professionals te bereiken die ons nog niet kennen'

AM gaat een samenwerking aan met Young InSurance. De netwerkorganisatie hoopt hiermee een grotere groep van jonge professionals te bereiken. Niet zozeer om groot te worden. "We zoeken een groot bereik omdat het jammer zou zijn als je als young professional de kans mist om een netwerk op te bouwen", zegt bestuurslid Mark van Hout, die werkzaam is bij insurtech Superscript in Rotterdam. Hij legt uit wat Young Insurance doet.

Young InSurance is twaalf jaar geleden opgericht in Rotterdam en is een netwerkgroep die het doel heeft young professionals tot 35 jaar binnen de Nederlandse verzekeringsbranche bij elkaar te brengen. Dat doen in de vorm van netwerkevents, zoals netwerkborrels, seminars en sporttoernooien. Vooral het hockeytoernooi is erg bekend in de markt. We organiseren ook trips naar buitenlandse insurancesteden; zo zijn we al in Londen geweest en in München en Parijs. Daarnaast onderhouden we goede contacten met bedrijven in de markt, met de opleidingsinstituten en we proberen echt sparringpartner te zijn tussen de markt en de young professionals.”

Is de organisatie vooral een Rotterdamse aangelegenheid?
“Veel evenementen vinden plaats in Rotterdam, omdat daar de meeste leden zich op dit moment bevinden. Maar in principe is het een netwerk voor het hele land. Je ziet ook steeds meer mensen die bijvoorbeeld in Amsterdam of Utrecht werken, maar ook daarbuiten. We hebben zelfs leden uit België. Voor een donderdagmiddagborrel is het misschien minder makkelijk om even langs te komen als je op grotere afstand zit, maar voor een buitenlandreis is het wel weer heel gemakkelijk om aan te haken. We proberen wel een modus te vinden dat er verschillende evenementen zijn voor mensen uit de buurt, maar waar ook mensen die niet in de buurt zitten bij aan kunnen haken.”

Young Insurance is voor iedereen die in de verzekeringsmarkt actief is”

Jullie hebben vooral leden die een link hebben met schadeverzekeringen. Zijn ook jongeren uit ander takken van sport welkom?
“Young InSurance is voor iedereen die in de verzekeringsmarkt actief is. Wel zijn er veel leden uit de schadeverzekeringstak; dat is zo gegroeid, ook omdat de netwerkpartners die ons een warm hart toedragen daar veelal de focus op hebben. Maar in principe is iedereen van harte welkom om aan de events deel te nemen, ook als je bijvoorbeeld in de inkomens- of leventak actief bent. Overigens denk ik dat als je puur hypotheken of pensioenen doet, er andere organisaties zijn die wellicht meer van toepassing zijn. Maar ook in dat geval is iedereen die een specifieke link heeft met verzekeringen meer dan welkom. Het is ook niet zo dat alleen de brokers en underwriters op de events afkomen. Ook advocaten die In het verzekeringsrecht zitten en mensen die bij schade-expertisebureaus zien we bijvoorbeeld terug als lid.”

We hebben als doel om zoveel mogelijk jonge professionals te bereiken”

Hoeveel leden zijn er en waar willen jullie naartoe?
“We hebben rond de tweeduizend leden. Daar zitten een groot aantal actieve leden tussen, maar ook oud-leden die zich nog verbonden voelen en op de hoogte willen blijven van wat er allemaal gebeurt. We hebben niet bij elk evenement tweeduizend mensen op de stoep staan. We hebben als doel om zoveel mogelijk verzekeringsprofessionals te bereiken. Groei is geen doel op zich, we willen een zo groot mogelijk bereik. Het moet niet zo zijn dat je als young professional de kans mist om een netwerk op te bouwen.”

Netwerken is dus heel belangrijk. Hoe hebben de leden in coronatijd contact gehouden?
"Onze kracht is in principe om mensen fysiek bij elkaar te brengen. Toen dit door corona niet meer mogelijk was, hebben we gekeken op welke manieren we alternatieven konden bieden. Wij zijn toen overgegaan tot het aanbieden van online events, zoals een webinar en pubquiz, veelal in samenwerking met onze netwerkpartners. Hierbij hebben we wel gewaakt voor een overkill aangezien er in de markt al ontzettend veel webinars werden aangeboden. Maar we kunnen wel met zekerheid stellen dat veel van onze leden vooral met smart zit te wachten tot iedereen elkaar weer kan ontmoeten op een netwerkborrel op locatie. In die zin heeft de coronaperiode ook juist de behoefte aan onze events in de markt laten zien."

Zijn er kosten verbonden aan het lidmaatschap?
”Het is gratis om lid te worden. Dat is bewust zo gedaan om het toegankelijk te houden voor young professionals. Ook de meeste events zijn gratis, op enkele uitzonderingen na zoals de trips naar het buitenland. In de regel wordt alles volledig gesponsord door onze netwerkpartners. Er zijn verschillende bedrijven, waaronder verzekeraars, makelaar, advocatenkantoren en schade-expertisebedrijven, die ons een warm hart toedragen en het belang zien voor jonge professionals om te netwerken. Daarom werken ze ook graag met ons samen. Het is voor ons heel fijn dat ze het belang zien dat jonge professionals kunnen netwerken. Er zitten natuurlijk ook heel veel jonge professionals bij dat soort bedrijven. Het is echt win-win, omdat ze ook naar hun eigen jonge professionals commitment kunnen tonen.”

Waarom gaan jullie graag de samenwerking aan met AM?
“Voor ons is het belangrijk om zoveel mogelijk jonge verzekeringsprofessionals te bereiken. En AM heeft een groot bereik in de sector. We hopen hiermee ook de young professionals te bereiken die ons nog niet kennen.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.