Het is nog niet heel zichtbaar, maar Centraal Beheer is de motor achter het initiatief Geldfit Zakelijk. Dat is een overkoepelend initiatief waaraan verschillende instanties meedoen met als doel om ondernemers te helpen die in de financiële problemen komen. Directeur Jack Hommel en business partner ondernemerschap Ralph van Dam van Avéro Achmea leggen uit wat het initiatief behelst en hoe zij tegen de problemen van het MKB aan kijken.
Hommel: “We willen adviseurs bewustmaken van de rol die ze kunnen spelen bij hun MKB klanten als het gaat hulp bij financieel noodweer. Adviseurs kunnen in een vroeg stadium problemen bij hun MKB klanten signaleren en doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp. We willen het onderwerp op de agenda zetten en de mogelijkheden die de adviseur heeft via Geldfit zakelijk en MKB Doorgaan onder de aandacht brengen. Dit doen we door er content over te maken en door te verwijzen naar gespecialiseerde hulp.”
Volgens ons zouden heel veel MKB-ondernemers het moeilijk krijgen. Met of zonder steun van de overheid.”
Geldfit Zakelijk is op 21 januari begonnen. Eerst met een pilot. Hommel: “Het initiatief is ontstaan bij Zilveren Kruis voor de particuliere markt om samen met andere partijen tot schuldhulpverlening te komen. Voor particulieren met betalingsproblemen door bijvoorbeeld hun ziektekostenverzekering of energienota. Daar is met steun van de overheid een loket voor gebouwd: Geldfit.nl. De telecom- en energiesector deden er ook aan mee, net als banken en verzekeraars. Daarna kwam Centraal Beheer met het idee om na de eerste lock down aandacht te geven aan het MKB. In plaats van dat we webinars gingen geven over groei, konden we volgens Ralph beter aandacht besteden aan de te verwachten problemen. Volgens ons zouden heel veel MKB-ondernemers het moeilijk krijgen. Met of zonder steun van de overheid. Voordat het zover komt, is het aan ons om proactief te kijken waar we kunnen helpen. Kunnen we hun weerbaarheid verhogen? Zodat ze up and running blijven.”

Hommel klopte aan bij het Verbond van Verzekeraars en vroeg om steun. Hommel: “Bij het opzetten van Geldfit Zakelijk kregen we veel ondersteuning vanuit Schuldenlab.nl. We hebben ook een goede kick off hadden met onder andere Jacco Vonhof van MKB Nederland, Jan Meerman van MKB Doorgaan en Koningin Maxima. Nationale-Nederlanden doet nu actief mee, net als De Goudse en Univé. De Stichting MKB Doorgaan van Jacqueline Zuidweg haakte ook aan, net als de Nederlandse Vereniging van Banken. Na het voorbeeld voor de particuliere markt konden de partijen zich vinden in Geldfit Zakelijk voor het MKB. Met ook een aantal Kamers van Koophandel, en de brancheorganisaties voor retail en MKB als deelnemer”.
Hommel vervolgt: “In de tweede helft van dit jaar gaat de coronasteun stoppen. De klap moet dan nog komen. We willen dat MKB-ers die problemen krijgen naar Geldfit Zakelijk gaan, en daar informeren naar hulproutes. We willen dit nu zo breed mogelijk binnen het MKB bekend maken. En daar kan het intermediair met al hun zakelijke klanten bij helpen”.
Van Dam: “In het begin van corona hebben we onze zakelijke klanten meteen benaderd en gevraagd hoe het met ze ging. Als er problemen waren wilden we ze meteen op weg helpen naar hulporganisaties. Dat was een heel succesvolle pilot. Toen zagen we dat er vraag was naar zo’n initiatief en hebben we bredere landelijke steun gezocht.”
Geldfit Zakelijk krijgt nu 3.000 tot 4.000 bezoeken per maand. We helpen ongeveer 1.000 ondernemers met informatie per maand. En zo’n 1.500 MKB-ers hebben we sinds het begin doorverwezen naar de professionals.”
Ondernemers vinden het zo mogelijk nog lastiger dan particulieren om te melden dat het niet zo goed meer met ze gaat. Maar toch kwamen er vanaf januari veel hulpvragen binnen. Hommel: “Geldfit Zakelijk krijgt nu 3.000 tot 4.000 bezoeken per maand. We helpen ongeveer 1.000 ondernemers met informatie per maand. En zo’n 1.500 MKB-ers hebben we sinds het begin doorverwezen naar de professionals.”
Over de problemen zegt Van Dam: “De hulpvragen gingen vooral over financiële zaken. Herfinanciering en schuldenproblematiek, maar ook het toepassen van de steunmaatregelen. De ondernemer komt binnen op het platform en kan een scan doen. Dan wordt er gekeken of hij levensvatbaar is en wat de problemen zijn of kunnen worden. En kan hij doorverwezen worden. We zien nu vooral veel verborgen armoede bij ZZP-ers.”
We zien nu vooral veel verborgen armoede bij ZZP-ers.”
Over de rol van adviseurs, zegt Hommel: “Adviseurs zitten aan de keukentafel bij de ondernemer in het MKB. De adviseur weet ook heel goed hoe de ondernemer er voor staat. En kan hem bij problemen doorwijzen naar Geldfit Zakelijk.”
Er zijn geen commerciële doelen, stellen Hommel en Van Dam eensgezind. Ook al lijkt het verleidelijk om er toch een AOV in te smokkelen: “Dat doen we dus echt niet dit keer”, zegt Hommel lachend. Hij benadrukt: “Dit gaat niet meer over assurantie-advies, maar over de risico’s die de pandemie heeft veroorzaakt. Het geeft adviseurs een positieve rol om hun klanten op de rails te houden.”
Van Dam: “We willen het intermediair nu mobiliseren om die rol op zich te nemen. Dat warme contact van de adviseur met zijn MKB-klant werkt toch beter dan een algemene boodschap sturen naar de ondernemer in de problemen.”
Op de vraag op hoeveel intermediairs hij rekent die mee gaan doen, zegt Hommel: “Ik ben dik tevreden als de helft van alle intermediairs mee doet.”