DNB waarschuwt voor techreuzen, maar voorziet (nog) geen disruptie in schade en hypotheken

DNB waarschuwt voor techreuzen, maar voorziet (nog) geen disruptie in schade en hypotheken

Technologiebedrijven die op basis van hun eigen data financieringen, verzekeringen en beleggingsproducten aanbieden; in Azië maken de Ant Group (Alibaba) en Tencent (WeChat) de toekomst van de financiële dienstverlening zichtbaar. Althans, de Chinese realiteit is een scenario. Het kan hier ook nog een andere kant op gaan. DNB waagt zich niet aan voorspellingen, maar zette wel vier scenario's uiteen in een vandaag verschenen rapport over BigTech en de financiële dienstverleningen.

Met het rapport ‘Veranderend landschap, veranderend toezicht. Ontwikkelingen in de relatie tussen BigTechs en financiële instellingen' brengt de toezichthouder in kaart hoe buitenlandse techreuzen een voet tussen de deur hebben of krijgen in de banken- en verzekeringswereld. En hoe het toezicht zich daarop dient aan te passen.

Clouddiensten onder direct toezicht

Zo ver als in Azië zijn we hier nog niet, maar de aanwezigheid van BigTech is er natuurlijk al wel. In het oog springt een betaaldienst als Apple Pay, maar belangrijker en omvangrijker zijn alle clouddiensten waar banken en verzekeraars gebruik van maken.

De geschiktheid wat betreft stabiliteit, veiligheid en privacy wordt nu getoetst via de financiële instellingen als afnemer van de clouddiensten. Beter zou het volgens DNB zijn als het toezicht op BigTechs op Europees niveau belegd wordt. Wat DNB-directielid Steven Maijoor betreft maakt Europa haast met de wetgeving die dat mogelijk maakt.

Toekomst afhankelijk van strategie BigTech

DNB schetst in het rapport een viertal scenario’s voor de toekomst van de financiële dienstverlening. Hoe die eruitziet, hangt volgens Maijoor af van de strategische keuzes die de grote techbedrijven maken. Blijven ze op de achtergrond als facilitator van technologie en innovaties, of hebben ze voor zichzelf een rol in gedachten als distributiekanaal met eigen klanten?

Waar willen ze zich positioneren ten opzichte van BigTech? In ons toezicht houden wij ze een spiegel voor, of ze ook echt daar kunnen geraken waar ze willen zijn”

De belangrijkste pre die banken en verzekeraars volgens Maijoor nu nog hebben is dat ze voor financiële diensten beter vertrouwd worden door consumenten. Maar dat is geen sterke basis om op te blijven bouwen. “Onze aanbeveling voor financiële instellingen is dus om goed voorbereid te zijn”, zegt Maijoor. “Zijn de bestaande bedrijfsmodellen nog voldoende houdbaar?”

De divisiedirecteur bankentoezicht kondigt aan de instellingen daar steviger op te zullen bevragen. “Waar willen ze zich positioneren ten opzichte van BigTech? In ons toezicht houden wij ze een spiegel voor, of ze ook echt daar kunnen geraken waar ze willen zijn.”

Hypotheken geen passend product

Hoewel DNB een grote impact voorziet van verdere vervlechting van BigTech en financieel dienstverleners, maken de toezichthouders zich niet zo’n zorgen over de hypotheekmarkt. In het rapport schrijft de toezichthouder dat de kans klein is dat technologiebedrijven zich met hypotheken zullen bemoeien. “Hypotheken liggen niet direct in het verlengde van de producten die zij in hun ecosystemen aanbieden. Bovendien bemoeilijken nationale verschillen in de werking van woningmarkten en regelgeving omtrent woningfinanciering de schaalbaarheid van eventuele gezamenlijke hypotheekproducten naar andere landen”, schrijft DNB in het rapport.

Verzekeraars: innovatiever worden met partnerships

In de verzekeringsmarkt verwacht DNB evenmin echt een takeover van BigTech. Vergaande samenwerking ligt meer voor de hand, zodat verzekeraars innovatiever kunnen worden in de keten. “Bijvoorbeeld door grootschaligere distributie, efficiëntere en meer gebruiksvriendelijke afhandeling van schadeclaims met behulp van AI, en synergievoordelen tussen verzekeringsproducten en IoT-data.”

Meer impact zouden techreuzen volgens DNB hebben als ze samen met een buitenlandse (her)verzekeraar de Nederlandse markt zouden betreden of als ze zich meer een rol als poortwachter zouden aannemen met een online vergelijker van schadeverzekeringen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.