2020 was een vreemd jaar voor jullie. 100 miljoen meer omzet en de winst slonk van 36,6 miljoen in 2019 naar 16,5 miljoen in 2019. Wat ging er mis?
Bestuursvoorzitter Geert Bouwmeester (GB): “In de eerste plaats zijn we supertrots op de groei in de volle breedte. Met uitzondering van reis- en expatverzekeringen, die stil vielen. De groei is bijna helemaal autonoom, Leidsche Verzekeringen zit er nog niet eens in. Het resultaat onder de streep komt toch doordat we behoorlijk zijn geraakt in ons allergrootste product: verzuimverzekeringen. De pandemie heeft ons daar geld gekost. Dat komt door drie oorzaken. Het ziekteverzuim is nog altijd heel hoog in Nederland en in 2020 zelfs hoger dan we hadden gebudgetteerd."
Verzuim heeft ons 19 miljoen euro gekost. Dat is vervelend. Maar ja, zoals een storm je af en toe raakt, kan een pandemie dat soms ook.”
"Dan heb je de mensen die langdurig ziek zijn door corona. En tot slot is de reguliere zorg teruggeschaald, waardoor mensen langer ziek thuis zaten. Ze konden niet zo snel geholpen worden. Re-integratie trajecten duurden ook langer. Verzuim heeft ons 19 miljoen euro gekost. Dat is vervelend. Maar ja, zoals een storm je af en toe raakt, kan een pandemie dat soms ook.”
Noopt het tot actie? Kun je er iets aan doen?
GB: “Een pandemie hebben we al een tijd niet gehad. Het is ook moeilijk te herverzekeren. Een keer in een aantal jaren heb je zo’n tegenvaller. Net zoals je met regelmaat een storm heb. Daar ben je toch verzekeraar voor en moet je kunnen dragen. En dit kunnen we prima dragen. Het hoort er gewoon bij.”
Achteraf gezien hadden we wel iets anders beter kunnen doen: we voerden premieverhogingen door en dat viel slecht in bedrijfstakken die het heel erg moeilijk hadden.”
Wat had je dan beter kunnen doen in 2020?
GB: “Niets op verzuim. Achteraf gezien hadden we wel iets anders beter kunnen doen: we voerden premieverhogingen door en dat viel slecht in bedrijfstakken die het heel erg moeilijk hadden. We kregen veel kritiek over ons heen. We moesten die verhogingen ook weer terugdraaien. Het is buitengewoon ongelukkig als je in deze tijd aan de horeca meer premie vraagt. Hoe erg we die verhogingen ook nodig hebben, het was niet handig. Je moet dat niet doen als die bedrijven dicht zijn. Achteraf gezien hadden we dat niet zo moeten doen.”
Directeur commercie Bernardo Walta (BW): “Dat ging om brandpremies. En dat waren we al van plan in maart 2020, maar toen kwam corona en hebben we het uitgesteld tot na de zomer. Toen kwam de tweede lockdown, maar waren de brieven al de deur uit.”
GB: “Het intermediair viel over ons heen en terecht.”

En nu komt het in 2021?
BW: “We hebben eerlijk gezegd dat we het als verzekeraar wel nodig hebben. Het gaat wel komen, maar niet als de sector dicht is. We zijn wel snel naar een coulante betalingsregeling gegaan voor die bedrijven die het moeilijk kregen.”
GB: “Daar hebben we er nu een paar honderd van. We zien dat de regelingen die we afspreken wel goed nageleefd worden. De betalingsmoraal is eigenlijk wel heel goed geweest afgelopen jaar.”
Komt de grote klap nog?
GB: “Ik hoop van niet, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen er ongeschonden doorheen komt. Ik hoop echt dat de overheid de steun niet ineens stopt, maar langzaam afbouwt. Neem er de tijd voor. Ik hoop dat ze meedenken met die ondernemers in het MKB. Dat is cruciaal.”
BW: “Je moet ze echt een herstelperiode van een jaar of zo gunnen. Ze hebben erg ingeteerd op hun reserves.”
Ik zag ook dat jullie alle medewerkers van de Goudse een voucher hebben gegeven van 100 euro. Te besteden bij de horeca die klant bij jullie is.
BW: “Dat was echt het idee van Geert.”
GB: “Dat klopt. We worden echt wel hier en daar geraakt, maar het gaat toch relatief goed. Er is een CAO-verhoging. Er is niemand ontslagen vanwege corona. Voor bewustwording en ondersteuning hebben we iedereen die voucher gegeven, die moesten ze wel voor 1 april besteden. Want nu heeft de horeca het nodig. Dat is gebeurd door eten thuis te laten bezorgen. Ik heb dat ook gedaan. We zijn een grote horecaverzekeraar en ik wilde onze mensen ook bedanken voor de dienstverlening, die zo goed is gebleven.”
We maken elk jaar een SWOT-analyse. En de consolidatie van het intermediair valt wel in de categorie ‘bedreigingen’ en wordt ook groter.”
Jullie zijn echt een intermediaire verzekeraar. Nu klontert het intermediair in hoog tempo samen. Het lijkt alsof iedereen verkoopt en grote partijen alles opkopen. Wat betekent dat voor jullie?
GB: “We maken elk jaar een SWOT-analyse. En de consolidatie van het intermediair valt wel in de categorie ‘bedreigingen’ en wordt ook groter. Je ziet veel private equity dat bedrijven koopt. Veel wordt bijeengevoegd en veel bedrijven gaan richting volmacht. Aan de andere kant hebben we nog steeds heel veel mooie onafhankelijke en zelfstandige kantoren die zaken met ons doen. Waarmee we intensief samenwerken. We denken wel na over op welke manier we het intermediair zo goed mogelijk kunnen ondersteunen om zelfstandig en onafhankelijk te blijven. We moeten ze helpen om weerstand te bieden tegen de druk van de consolidatie. We willen ze ook helpen om te groeien".
De bestuursvoorzitter vervolgt: "De Goudse heeft een samenwerking met VoordeGroei, een platform dat ondernemers in staat stelt om te investeren. Dan kunnen ze financiering aanvragen om zelf partijen over te nemen en te groeien met aandacht voor klanten. Je ziet dat de overnameprijs van het intermediair omhoog is gegaan de laatste tijd. Dan gaat het hard. Er zijn een aantal met ons samenwerkende kantoren die verkocht zijn. En dat is een bedreiging. We gaan in ieder geval niet direct. We geloven in de rol van advies.”
Er zijn een aantal met ons samenwerkende kantoren die verkocht zijn. En dat is een bedreiging. We gaan in ieder geval niet direct. We geloven in de rol van advies.”
Wordt de relatie met jullie meteen beëindigd als ze verkocht worden?
GB: “Dat hoeft niet. Maar het kan wel zo zijn dat ze dan een ander beleid gaan voeren. Wij gaan voor toegevoegde waarde, risicomanagement en advies. Maar er zijn ook intermediairs die dan kiezen voor volume en de laagste premies. Dat is toch iets anders dan wij willen.”
BW: “We snappen die consolidatie ook wel. Er komt zo veel op ze af.”

GB vervolgt: “Aan de andere kant zie je ook steeds meer verzekeraars overgenomen worden en merken verdwijnen.”
BW: “Je ziet wel een vraag naar maatwerk vanuit het intermediair. Je ziet in de markt heel veel standaardisatie. En wij focussen op horeca, detailhandel, groothandel, zakelijke dienstverlening en bouw. Daar maken we ook pakketten voor. Maar er is wel behoefte om maatwerk te leveren.”
GB: “Je ziet bijvoorbeeld een kledingzaak die focust op watersport, maar dan ook in buitenboordmotoren gaat. Dat is lastig te verzekeren in een pakket van een grote verzekeraar. Dan moet je maatwerk leveren. De grote partijen kunnen dat niet. We willen onze flexibiliteit daar ook vergroten. De grote verzekeraars gaan echt voor grote volumes, lage kosten en enorme efficiency. Wij mogen daar niet te ver vanaf zitten, maar we willen wel echt toegevoegde waarde leveren.”
Wat wordt 2021 voor een jaar?
GB: “Qua winstgevendheid gaan we weer terug naar een normaal niveau. Dat is het dubbele van wat we dit jaar hadden. En we groeien ook weer in het eerste kwartaal. Autonoom en door Leidsche Verzekeringen. We gaan gewoon lekker door. En we hebben nog steeds heel veel plezier in de concurrentie met de grote beursgenoteerde verzekeraars.”
In 2024 bestaat de Goudse 100 jaar. Wat kunnen we verwachten?
GB enthousiast: “Ik wil Coldplay op het Marktplein in Gouda hebben. Heb daarover met MOJO gesproken. Die hadden nu ook veel tijd om met me te praten. Het zou misschien kunnen, zeggen ze. Maar ze vroegen ook of we het wel zeker wisten. Want Coldplay is wel heel duur. Dus we kijken ook naar andere artiesten die leuk zijn. Het zal dan wel Gerard Joling worden.” En hij lacht heel hard.