Winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek ASR: 'Op termijn is een goede digitale klantrelatie niet meer onderscheidend'

Winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek ASR: 'Op termijn is een goede digitale klantrelatie niet meer onderscheidend'

Het Adfiz Prestatie Onderzoek wil inzicht geven in de operationele performance van verzekeraars. In de week van 11 januari werden de prijzen binnen de verschillende categorieën uitgereikt. In deze reeks stellen wij een aantal vragen aan de zes winnaars. Vandaag de laatste winnaar: ASR. De verzekeraar won in drie categorieën: efficiency, verzekerbaarheid en maatwerk. Directeur Volmacht en Intermediaire distributie Schade, Adéle Jeuken zegt: "Het is altijd de mens die het verschil maakt en blijft maken".

Gefeliciteerd met jullie prijs, waarom denk je dat jullie gewonnen hebben?
Adéle Jeuken: “We zijn blij dat we deze drie prijzen hebben gewonnen. In eerste opzicht lijken het wellicht prijzen (efficiency, maatwerk en verzekerbaarheid) die geen verband hebben met elkaar, maar niets is minder waar. In de praktijk streven we bij ASR naar een combinatieaanpak, die leidt tot een optimaal resultaat voor onze adviseurs en verzekerden. Daar zit onze kracht.”

“Wanneer het gaat om efficiency gelooft ASR in de combinatie van High Tech en High Touch. Centraal op onze agenda staat het samen met de adviseur, verder digitaliseren van de keten om tot een betere klantbediening te komen. Dit draagt bij aan een snel en foutloos proces, dat in het belang is van onze klanten en de keten. Waar waarde kan worden geleverd doen we dat door in goed overleg met de adviseur maatwerk te leveren daar waar het kan."

"Op het gebied van verzekerbaarheid proberen we samen met de adviseur ook voor de meer complexe risico’s een oplossing te bedenken. Dat lukt (nog) niet altijd. Dit proces verloopt geleidelijk in samenspraak met de adviseur. Daarnaast is het verduurzamen van producten een belangrijk onderwerp. Niet alleen op het gebied van motor, maar ook bij brand. Het aanbieden van mogelijkheden om taxi’s en wagenparken beter te kunnen verzekeren is hier een voorbeeld van.”

Op het gebied van verzekerbaarheid proberen we samen met de adviseur ook voor de meer complexe risico’s een oplossing te bedenken. Dat lukt (nog) niet altijd”

Wat wil je in 2021 nog beter doen?
“De weg die we op de gebieden van efficiency, maatwerk en verzekerbaarheid zijn ingeslagen bieden nog volop mogelijkheden, die bijdragen aan een betere dienstverlening. Techniek is een hulpmiddel om de keten beter te laten functioneren en de focus te leggen op onderwerpen, waar de menselijke interactie een belangrijke waarde toevoegt. Dat is niet alleen foutloos een NAW aanpassing doorvoeren, maar ook het meer ontzorgen van verzekerden na een schade, zowel materieel als voor slachtoffers bij letsel."

"Na een schade is dit van essentieel belang om de directe impact te beperken, vooruitlopend op de financiële afwikkeling. Op het gebied van de zakelijke verzekeringen willen wij adviseurs nog meer mogelijkheden bieden om de gangbare risico’s op een efficiënte wijze te kunnen offreren.”

Adele Jeuken van ASR

Wat verwacht je van adviseurs om een nog betere prestatie te kunnen leveren?
“In de toekomst ontwikkelt de keten zich naar een hybride model tussen mens en techniek. Op termijn is een goede digitale klantrelatie niet meer onderscheidend, maar een benodigde basis voor de klantrelatie. Laten we ervoor zorgen dat we deze basis realiseren; een ‘zacht zoemende machine’. De beschikbare tijd en energie die hiermee vrijkomen kunnen we vervolgens besteden aan de verbetering van de klantgerichtheid. Want ook in de toekomst blijft de combinatie van High Tech en High Touch relevant.”

Welke tip heb je voor je collega-verzekeraars?
“Niet zozeer naar de verzekeraars, maar naar ons als sector/branche; welke plannen er ook worden gemaakt en hoe deze ook worden uitgevoerd, het is altijd de mens die het verschil maakt en blijft maken.”

Adfiz reikt dit jaar speciale themaprijzen uit voor verzekerbaarheid, efficiency en maatwerk, die jullie dus wonnen. Voor welke prestatie zou een aparte prijs moeten komen?
“Het is altijd fijn om een prijs te winnen, dat zal ik niet ontkennen. Feit is wel dat er al best veel prijzen bestaan. Als we dan toch nog een prijs willen toevoegen, dan zou ik die geven aan degene die heeft gezorgd voor ‘de grootste klantverrassing’, want daar gaat het namelijk om.”

Zie hier alle geïnterviewde prijswinnaars op een rijtje: 

Allianz.

Scildon.

Taf. 

Nh1816. 

De Zeeuwse. 

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.