De cao liep eind vorig jaar af en sinds de herfst wordt gesproken over een nieuwe eenjarige cao. FNV-bestuurder Gerard van Hees beaamt dat er weinig schot in zit: "Het loopt van geen kanten." Het belangrijkste pijnpunt is dat NN niet van een loonsverhoging wil weten, tenzij er wordt overgestapt op een tweejarige overeenkomst. "Maar ook dan gaat het om een loonvoorstel dat ver verwijderd is van de 2,25% die bijvoorbeeld bij ASR is afgesproken. Bovendien zou er dan wel een verslechterd sociaal plan of een aangepaste pensioenregeling aan gekoppeld moeten worden." En dat zien de bonden niet zitten. De afspraken over pensioen en sociaal plan gelden nog tot eind dit jaar.
Transformatie
Vorige week is het laatste overleg geweest en de conclusie is dat de verschillen te groot zijn. Volgens De Unie hebben de vakorganisaties de voorstellen samengevoegd en ingekrompen. "We wilden met een gezamenlijk voorstel laten zien dat we serieus werk wilden maken van een tweejarige cao, omdat de éénjarige cao onvoldoende perspectief biedt om er met NN Group uit te komen." Maar dat heeft nog niets opgeleverd.
"Er is sprake van een impasse", zegt NN-woordvoerder Gedi Schrijver. "Het overleg is nu opgeschort tot 2 maart. Wij vinden het belangrijk om in de toekomst relevant te blijven en een goed werkgever te kunnen zijn. We zijn nu bezig met een transformatie en moeten op de kosten letten. Een loonsverhoging is een kostenstijging die we nu niet willen." Dat NN wel winst maakt, aandelen inkoopt en dividend uitkeert, maakt dat niet anders. "We hebben met meerdere stakeholders te maken."
Wel of geen collectieve loonsverhoging
De bonden gaan nu weer met de achterban in gesprek om te peilen wat de leden willen. "Wij zijn wel bereid om wat in te leveren, maar er moet wel perspectief zijn en dat missen we tot nu toe", zegt Van Hees namens FNV. "NN plaatst zich in een uitzonderingspositie: het kostenniveau zou te hoog zijn en een collectieve loonsverhoging vindt de groep achterhaald."
Die algemene collectieve salarisverhoging is voor De Unie een groot goed. "Dit is een belangrijk instrument van vakorganisaties, waarmee wij het algemeen belang van alle medewerkers in het oog houden", aldus De Unie op de eigen website. Maar NN zegt volgens de bonden meer behoefte te hebben aan differentiatie binnen de organisatie. "Hierover wil NN het gesprek met vakorganisaties aangaan. De Unie is niet enthousiast over deze denkrichting, het biedt de medewerkers geen zekerheid."
NN heeft geen enkel bezwaar tegen het fenomeen collectieve loonsverhoging”
Hoogste loonstijging
NN heeft geen enkel bezwaar tegen collectieve loonsverhoging, zegt Schrijver. "Onze medewerkers hebben in 2019 en 2020 de hoogste loonstijging gekregen in de branche - tweemaal 3% - dus dat geeft een stevige basis. Wij willen een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven. Hierin is salaris een belangrijke component, maar het gaat ook om zaken als persoonlijke en professionele groei, toekomstperspectief en werkomstandigheden. Het doel is om ons, samen met onze medewerkers, goed voor te bereiden op de toekomst, zodat we een verschil kunnen blijven maken voor onze klanten."
Tijd- en plaatsonafhankelijk werken
Niet over alles zijn NN en de bonden het oneens. Er wordt ook onderhandeld over tijd- en plaatsonafhankelijk oftewel hybride werken en de bijbehorende werknemersregelingen. "Die zijn minder goed toepasbaar nu iedereen vanuit huis werkt. Ook de bonden willen daar graag nieuwe afspraken over maken", zegt Schrijver.
De inrichting van je werkplek moet voor rekening van de werkgever komen”
De Unie heeft er een enquête over gehouden onder de leden. Daaruit blijkt onder meer dat 92% verwacht goede afspraken te kunnen maken met de leidinggevende over het hybride werken. "Dit geeft een positief beeld van de arbeidsverhouding bij NN." Ongeveer vier op de tien leden geeft aan thuis niet over een arbotechnisch verantwoorde en rustige werkplek te beschikken. "NN is van plan om in de toekomst nog maar 0,4 werkplek per fte beschikbaar te stellen. Feitelijk word je dus verplicht om een deel van je werk thuis te doen. De Unie vindt dat om deze reden de inrichting van je werkplek voor rekening van de werkgever moet komen." De NN-werknemers verwachten dat een thuiswerkvergoeding vooral bestaat uit een vergoeding voor de aanschaf van arbeidsmiddelen, een internetvergoeding en een vergoeding voor energiekosten en andere lasten.
Reiskosten
Met betrekking tot de reiskostenvergoeding geeft 51% aan gebruik te willen blijven maken van de OV-jaarkaart; dat sluit aan bij de wens van NN. Dat wil wel de vergoeding voor zakelijke kilometers terugbrengen naar 19 cent per kilometer. Maar dat vindt De Unie geen goed idee: "De 19 cent per kilometer dekt niet de volledige kosten van de auto en ons uitgangspunt is dat de kosten die je maakt om je werk te doen vergoed moeten worden. Wij gaan ervan uit dat medewerkers ook zonder financiële chantage in staat zijn een afweging te maken of een vergadering online volstaat voor een afspraak."