1.In de presentatie van de nieuwe strategie werden drie woorden vaak gebruikt: Focus. Execute. Deliver. Tegelijkertijd heb je eerder steeds gezegd dat er bij Aegon een groot gebrek was aan focus, dat de executie nogal rammelde en dat de verzekeraar ook niet leverde. Wat was er allemaal aan de hand?
Friese antwoordt in een razend tempo: “Weet ik allemaal niet. Ik ben gewoon bezig met het bedrijf zoals ik dat nu zie en heb aangetroffen. Laat ik het zo zeggen: er was ruimte voor verbetering. Wat we vandaag hebben aangekondigd is dat we de performance van Aegon structureel gaan verbeteren. En dat gaan we op een aantal manieren doen.”
Laat ik het zo zeggen: er was ruimte voor verbetering”
“We gaan echt kiezen. Voor drie kernmarkten: de VS, UK en Nederland. Dat zijn grote ontwikkelde markten waar we grote bedrijfsonderdelen hebben en waar veel markttrends in ons voordeel zijn. De rente is laag en mensen moeten meer sparen. Mensen leven langer en hebben in die landen ook ruimte om te investeren in hun oude dag. En we richten ons ook op drie groeimarkten: Brazilië, China en Spanje. Niet meer. Die markten zijn aantrekkelijk door het groeipotentieel. Maar ook omdat we daar heel succesvolle joint ventures hebben. In China groeit de markt met 12 tot 15%. In Spanje worden levensverzekeringen vooral verkocht via de banken en hebben we een exclusieve samenwerking met Banco Santander. Dus daar zijn we goed ingericht voor de toekomst.”
“Spanje is een grote markt met een gemiddelde dekking van verzekeringen per hoofd van de bevolking die ongeveer een derde is van wat we in Nederland en Noord-Europa gewend zijn. En we kiezen ook nog voor één wereldwijde vermogensbeheerder. Drie kernmarkten, drie groeimarkten en één vermogensbeheerder. Dat zijn onze keuzes.”
“Binnen die groeimarkten maken we onderscheid tussen strategische en financiële assets. In de strategische assets investeren we veel en in de andere assets werken we zo efficiënt mogelijk. Maar van een groot deel van die financiële assets gaan we closed books maken. Dat doen we in de VS en in Nederland. Aegon Leven in Nederland wordt zo een closed book. Om de executie te bevorderen hebben we een heel gedetailleerd operating plan gemaakt met meer dan 1.100 initiatieven wereldwijd. Met meer dan 15.000 milestones. En meer dan 3.000 kpi’s. We weten dan precies wie wat wanneer doet. De manier waarop we het bedrijf runnen gaan we strakker maken. Je kent me een beetje, dus dat komt goed. Alles bij elkaar kunnen we zo Aegon een enorme boost geven.”
2.Ik hoor veel over focus op pensioenen, hypotheken en vermogensopbouw. Maar hoe zit het met de reis- of autoverzekering? Schade lijkt net als Aegon Leven helemaal afgeschreven.
“Nee, in Nederland vinden we arbeidsongeschiktheidsverzekeringen een heel logische aanvulling op pensioenen. Alles wordt individueler. Daar hoort ook bij dat je aov’s aanbiedt. En voor het overige is de strategische fit van schadeverzekeringen beperkt en hanteren we een vrij strak kapitaalbeheer.”
3.Hoor ik je nu zeggen dat schade geen aandacht meer krijgt?
“De focus die we hebben in Nederland om te groeien ligt vooral in moderne pensioenen, employee benefits en hypotheken.”
4.Ga je het schade-onderdeel dan ook verkopen?
“Er zijn geen plannen voor. Aov is het grootste deel van schade en is een logisch onderdeel van onze pensioenpositionering.”
5.Je zegt dat er de komende drie jaar 400 miljoen aan kosten moeten worden geschrapt. Hoeveel banen kost dat?
“We hebben dat inderdaad aangekondigd. Maar we hebben ook gemeld dat we fors gaan investeren in groei. Van die 400 miljoen gaat 150 miljoen daar naar toe. Het is mix van maatregelen. Als je kijkt naar het mozaïek van initiatieven dan zie je ook dat er meer thuis gewerkt gaat worden en we dus minder kantoorruimte nodig hebben. Op het gebied van technologie kunnen we nog veel besparen. Maar ja, je ontkomt er niet aan dat personeel en loonkosten ook onderdeel zijn van de reductie. Hoeveel dat zal zijn gaan we nog specifiek uitwerken met de lokale teams. Dat weten we nog niet.”
Toen ik begon kwam ik er achter dat de financiële rapportage van de bedrijfsonderdelen op drie tot vier keer per jaar lag. Dat vond ik veel te weinig en nu doen we het maandelijks”
6.Je spreekt graag en veel over de bedrijfscultuur. Je wilt naar een cultuur die is gericht op het leveren van topprestaties, investeren in talentontwikkeling en de focus om te leveren wat we beloven. Hoever zijn jullie daar nog vandaan?
“Ik zie het afgelopen half jaar al verbeteringen. Cultuur is het resultaat van gedrag. En gedrag kun je veranderen. Ik zal je voorbeelden geven. Toen ik begon kwam ik er achter dat de financiële rapportage van de bedrijfsonderdelen op drie tot vier keer per jaar lag. Dat vond ik veel te weinig en nu doen we het maandelijks. Elke maand zit ik met de bedrijfsonderdelen wereldwijd en gaan we door de performance heen en kijken we vooruit. Ander voorbeeld: twee dagen na mijn benoeming in mei zijn we gestart met een heel intensief programma om een bedrijfsplan te maken voor de hele groep voor de komende drie jaar. Met een heel andere methodologie. Dat heeft veel losgemaakt. En er zijn 1.500 mensen bij betrokken geweest. Het begint dus te veranderen, maar het heeft nog meer tijd nodig.”
7.De transformatie is impactvol. Maar wanneer is hij geslaagd?
“De plannen die we gepresenteerd hebben gaan tot eind 2023. Maar de transformatie heeft meer tijd nodig. Ik kan je wel zeggen dat er over drie jaar een ander Aegon staat. Meer gefocust en met heel heldere plekken waar we groeien en waar we op efficiency sturen. Ik denk dat de cultuur echt een heel stuk energieker, professioneler, strakker en gedisciplineerder dan vandaag is. En ik denk dat het risicoprofiel van Aegon over drie jaar fundamenteel is veranderd. Ons plan is gedurfd, realistisch, maar ook ambitieus. Over drie jaar zijn we een ander bedrijf”.
Ik vond het vooral erg leuk om op het oude nest terug te keren en samen in een team zorgen dat het bedrijf het beter gaat doen.””
8.Maar wat is je uiteindelijke doel? Hogere beurswaarde? Meer winst?
“Het is nooit één ding. Je moet holistisch naar een bedrijf kijken. Klanten moeten zeggen dat ze een geweldige service krijgen met steengoede producten. Mensen moeten heel graag bij ons willen werken. En ten derde moeten onze aandeelhouders tevreden zijn over de financiële resultaten. En dat zien we terug in de aandelenprijs. De samenleving moet ons ook zien als een goed geleid bedrijf met mensen die verder kijken dan de winst- en verliesrekening. Een bedrijf dat ook een bijdrage levert aan de planeet.”
9.Wat merkt het intermediair van jullie plannen?
“We zullen echt focussen op de intermediaire distributie. Dat is verschrikkelijk belangrijk voor de hypothekenbusiness en voor de moderne pensioenen. Er is ook in Nederland een transitie gaande met de modernisering van het pensioenstelsel. Van het oude collectieve pensioen naar hedendaagse pensioenen die veel meer geïndividualiseerd zijn. Intermediairs hebben daar een cruciale rol.”
10.Je hebt eerder bij Aegon gewerkt. Je zit nu aan het stuur. Waarom wilde je dat zo graag? Wat maakt deze baan zo leuk?
“Ik krijg de meeste energie van de mensen. Ook al werk ik sinds maart thuis. Ik vond het vooral erg leuk om op het oude nest terug te keren en samen in een team er voor zorgen dat het bedrijf het beter gaat doen.”