Nog niet zo lang zo lang geleden was AI nog een experimentele technologie die maar mondjesmaat werd ingezet binnen de financiële dienstverlening, zo constateren de onderzoekers. In de afgelopen jaren is kunstmatige intelligentie echter uitgegroeid van een ‘technologie om in de gaten te houden’ tot een ‘technologie om te omarmen’.
Onderzoek naar stand van AI-adoptie
Hyarchis deed in samenwerking met een aantal leidende financiële dienstverleners onderzoek naar de stand van AI-adoptie binnen de sector. Hieruit blijkt dat financieel dienstverleners de komende tijd vooral op zoek gaan naar de concurrentievoordelen die AI kan bieden in een competitieve markt. Eerder was de urgentie van AI-adoptie vooral gedreven door veranderende wet- en regelgeving.
AI op hoger niveau belegd in organisaties
Dat AI-technologie een belangrijke rol speelt in de financiële dienstverlening blijkt vooral uit het organisatieniveau waarop dit onderwerp wordt belegd. Bij meer dan de helft van alle ondervraagde bedrijven ligt de coördinatie van de AI-strategie op boardlevelniveau. Voorheen was AI vooral belegd bij de cto of coo. Reden om AI op een hoger niveau in de organisatie te beleggen is voor veel bedrijven vooral de impact van AI-technologie op de algehele waardeketen binnen de financiële dienstverlening.
Nieuwkomers kunnen markt succesvol betreden
Er bestaat volgens de onderzoekers brede consensus over dat AI-technologie de drijfveer kan vormen voor nieuwe producten, nieuwe diensten en zelfs geheel nieuwe bedrijfsmodellen. Dit laatste krijgt vooral gestalte in de nog steeds snel groeiende fintechmarkt. Drie kwart van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek verwacht bijvoorbeeld dat de opkomst van kunstmatige intelligentie ervoor zorgt dat nieuwkomers de markt succesvol kunnen betreden op basis van superieure technologie die niet wordt afgeremd door zogenoemde legacy software.