Dat de coronacrisis de wereld van vele mensen en bedrijven op z’n kop heeft gezet, dat valt niet te betwisten. Het is inmiddels zo’n 8 maanden geleden dat het land in een intelligente lockdown ging. Amweb nam contact op met een zestal intermediairs om poolshoogte te nemen. Wat is er nu veranderd? Worden premiebetalingen uitgesteld? Vallen klanten om? En hoe ziet het intermediair de toekomst?
Wat is er veranderd sinds het begin van de coronacrisis?
“We werken 80 procent thuis. Eén dag per week werken we op kantoor en we gaan alleen op afspraak als het noodzakelijk is. Daarnaast gebruiken we vooral Skype en WhatsApp. We waren al 100 procent gedigitaliseerd, dus de papieren rompslomp hadden we niet meer. Dit werkt super. Voor de coronacrisis werkten we al twee dagen per week thuis. Ook in dat opzicht is er voor ons weinig veranderd. De klanten ervaren het bovendien als positief. We deden al veel telefonisch onderhoud. Dat gaat rechtstreeks en werkt prima. De enige verandering is dat we nu dus meer thuiswerken.”
Hebben jullie klanten die in de financiële problemen zitten?
“Totaal niet. We hebben geen klanten in de horeca en daarnaast hebben we geen enkele klant in de problemen. Het is echt onvoorstelbaar. We hebben klanten uit sectoren waar vooral veel met de handen wordt gewerkt en dat gaat goed. Die klanten zitten allemaal hartstikke vol.”
Je moet kijken naar wat praktisch is en wat mensen nodig hebben”
Heb je je klantenkring hier bewust op uitgekozen?
“We hebben de horeca altijd buiten de deur gehouden, omdat het niet onze corebusiness is. We hebben er simpelweg geen verstand van. Mensen die met hun handen werken, zoals architecten en ingenieurs, hebben we wel in ons klantenbestand. Veel van onze klanten zitten in de bouw en daar gaat het goed. De horeca is iets waar je in theorie zonder kunt, dat geldt niet voor de bouw. Je moet kijken naar wat praktisch is en wat mensen nodig hebben.”
Hoe ervaar je de samenwerking met verzekeraars?
“Op dit moment wordt het intermediair weer geraadpleegd en wordt er weer samengewerkt. Verzekeraars hebben ook weleens gedacht dat ze zonder ons konden, maar ze zijn er toch achter gekomen dat dat niet gaat. Daarnaast worden verzekeraars ook steeds meer digitaal en werken ze op afstand. De accountmanager bestaat bijvoorbeeld bijna niet meer of komt nauwelijks meer op bezoek. Dat werd bij ons al nooit gewaardeerd, omdat zo’n afspraak ook makkelijk telefonisch kan. Voorheen werd er bij een hoop maatschappijen ook vreselijk veel gewisseld en ondanks dat er een dossier was, werden telkens opnieuw dezelfde vragen gesteld. ‘Ken je klant’: dat was vaak niet aanwezig. Tegenwoordig wordt dat steeds beter.”
Met klanten krijg je er altijd gezeur over, dat is bij elke branche zo”
Actieve provisietransparantie, maak je je daar druk over?
“Ik word er niet vrolijk van, maar het is toch niet tegen te houden, dus we zien het wel. Het voordeel voor de markt is dat ook digitale partijen transparant moeten zijn, bijvoorbeeld over aanbrengprovisies. Dat vind ik prima. Met klanten krijg je er altijd gezeur over, dat is bij elke branche zo. Waarom? Dat weet ik niet, het is een gegeven.”
Hoe zie je de toekomst tegemoet?
“We gaan gewoon door zoals we dat nu doen. We gaan de zakelijke kant verder opzoeken, onder andere met financieringbedrijven.nl. Daarmee gaan we ons meer bezig houden met zakelijke financieringen. Dat is op dit moment nog rustig, maar dat komt vanzelf goed. Ik heb niet zoveel ambities. Ik wil gewoon lekker werken en dat gaat goed, dus ik maak me niet druk.”
Nico van Koesveld
Nico van Koesveld richtte in 1984 Van Koesveld Financiële Diensten op en heeft zowel ondernemers als particulieren in zijn klantenbestand. Naast zijn werk als financieel adviseur staat hij tevens bekend als branchecriticus.
Dit is het zesde interview uit de serie ‘Intermediairs in coronatijd’. Lees ook de andere interviews met Wilfred Mooij (Geijssel Kroon), Yvonne van Kuijk (Saurwalt & Partners), Jean-Paul Ligthart (Visser Duijn Financiële Diensten), Roger van der Linden (Van der Linden Adviesgroep) en Jacco Bergman (Bergman Grasso Groep).