In het onderzoek deden ook ABN Amro Verzekeringen, Ohra en Pro Life het goed met een 4,9, gevolgd door Centraal Beheer met een 4,8. De laagst scorende keurmerkhouder heeft een gemiddelde totaalscore van 3,1. In dit onderzoek zijn er geen herbeoordelingen toegekend. De gemiddelde score over 25 keurmerkhouders is 4,1.
4,0 is passende score
Een 4,0 wordt gezien als passend. Negen keurmerkhouders bleven onder de 4,0. Zij hebben met het onderzoek inzicht gekregen in hoe zij hun processen kunnen verbeteren. Voor alle keurmerkhouders geldt dat zij in het onderzoek verbeterpunten hebben teruggekregen.
Informatieverstrekking belangrijke keurmerknorm
Als verklaring voor het goede resultaat wordt gegeven dat heldere en duidelijke informatieverstrekking vanaf de start van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren een belangrijk onderdeel uitmaakt van de keurmerknormen. Ook hebben we in de eerdere thema-onderzoeken Reisverzekering 2015 en Overlijdensrisicoverzekering 2017 onderzocht hoe keurmerkhouders voldoen aan deze keurmerknormen.
Diverse verbetermogelijkheden gesignaleerd
Tijdens het onderzoek hebben de onderzoekers diverse verbetermogelijkheden gesignaleerd. De belangrijkste verbeterpunten zijn: het bieden van regelmaat en herhaling in taaltrainingen voor alle medewerkers, duidelijk maken wat het doel van de verzekeringskaart is, uitsluitingen prominent op de productpagina vermelden en vaker kwaliteitstoetsen afnemen op het gebruik van heldere taal met daarin voldoende aandacht voor belangrijke taalaspecten.
Onderzoek laatste activiteit keurmerk
Met het publiceren van het laatste onderzoek is een einde gekomen aan de activiteiten van het keurmerk. Het stopzetten ervan is het gevolg van het herziene stelsel voor zelfregulering. De Stichting Toetsing verzekeraars (Stv) gaat in het nieuwe stelsel, dat sinds 1 juli van kracht is, periodiek verzekeraars toetsen.
Keurmerk heeft tien jaar bestaan
Het keurmerk heeft tien jaar bestaan. In totaal waren er 28 keurmerkhouders. Wel stapten enkele verzekeraars uit het keurmerk, zoals ASR en CZ. Ook werd er weleens een keurmerk ontnomen, zoals in 2013 bij Ardanta. Dat had toen de telefonische bereikbaarheid niet op orde. Bij consumenten bleek het keurmerk vrijwel onbekend.