De grootste seniorenorganisatie van Nederland zegt steeds meer klachten te krijgen over het gemis van een loket. Om in kaart te brengen tegen welke problemen senioren aanlopen na de sluiting van een bankfiliaal, startte KBO-PCOB twee weken geleden het Meldpunt bank dicht.
Er is iets aan de hand
Marcel Sturkenboom, directeur van KBO-PCOB: “Zoveel meldingen in zo’n korte tijd laat zien dat er iets aan de hand is. Banken zijn er vanuit gegaan dat de alternatieven na een sluiting, zoals bijna alles via internet aanbieden, prima zou werken. Dat blijkt nu niet zo te zijn. De melders missen het persoonlijke contact en zijn niet altijd even vertrouwd met een online bankomgeving.”
Vrees voor oplichting
Naast het missen van persoonlijk contact en niet om kunnen gaan met internetbankieren, is er ook de vrees voor oplichting, stelt Sturkenboom. "Uit angst dat (internet)criminelen een weg vinden naar de bankrekening, wordt er liever bij een filiaal de bankzaken gedaan. Het stimuleringsbeleid van de banken heeft zijn effect gehad. Steeds meer senioren doen aan internetbankieren. De een met meer plezier dan de ander."
Kijken naar alternatieven
Voor die laatste groep wil KBO-PCOB, samen met de banken, kijken wat de beste alternatieven zijn. Sturkenboom: "Gesloten bankfilialen keren hoogstwaarschijnlijk niet meer terug, dan is het belangrijk dat er geschikte alternatieven voor handen zijn, waar iedereen zich veilig bij voelt.”