Rabobank gaat bijna 200 kantoren sluiten

De lage rente noopt de Rabobank om verder te snijden in het aantal vestigingen. De komende jaren gaat de bank terug van 335 naar 100 tot 150 filialen.

Dat meldt het FD op basis van interne stukken, de Rabobank heeft de verdere sanering bevestigd. Er blijven nog 71 van de nu 89 lokale Rabobanken over. In de nieuwe organisatie komen veertien regionale kringen met elk een eigen expertise, bestaande uit medewerkers van vier tot zes lokale banken. Die worden op projectbasis ingezet en dat moet meer commerciële groei opleveren.

Vestigingen steeds minder relevant

Afgelopen zomer schemerde het plan al door; de bank liet toen weten dat de 100 filialen die vanwege de coronacrisis dicht waren, mogelijk helemaal niet meer open gaan. "Vestigingen zijn steeds minder relevant voor direct contact en we merken dat klanten steeds minder langskomen", lichtte de Rabobank toen toe. De crisis heeft digitaal contact versneld. Enkele jaren terug is de organisatie al opgeschud, met onder meer een sterkere positie voor het Utrechtse hoofdkantoor. De lokale kantoren werken inmiddels onder één vergunning.

'We zijn waar onze klanten zijn'

De kosten zijn daarmee teruggedrongen, maar de inkomsten lopen eveneens terug door de lage rente, veranderend klantgedrag en corona. In het eerste halfjaar slonk de winst met bijna een miljard tot € 227 miljoen. Met de nieuwe inkrimping moet de bank de efficiency verder vergroten. "Uit de nieuwe organisatiestructuur komt geen hogere winstdoelstelling rollen", licht topman Wiebe Draijer toe in het FD. "Maar door de daling van de rente lopen de inkomsten terug. Dat moet wel worden opgevangen door onze klanten efficiënter te bedienen. Dat kan niet meer met hetzelfde aantal kantoren. En dat hoeft ook niet. We zijn waar onze klanten zijn en komen. Dat kan bijvoorbeeld zijn in een winkel, festival of bibliotheek." Er gaan banen verdwijnen, maar volgens Draijer kunnen de meeste werknemers elders worden geplaatst.

Een van de uitdagingen is het blijven voldoen aan de eisen van de toezichthouders aan dienstverlening, risicobeheersing en klantonderzoek. In de interne stukken zou worden aangegeven dat het lastig is om het vakmanschap van lokale kantoren op peil te houden.

Personeel vreest callcenterfunctie

Vakbond CNV laat ondertussen weten dat de onrust onder het personeel groot is: "We zijn als vakbonden vooraf niet geïnformeerd over deze stroomversnelling. Mensen bellen ons nu bezorgd op: wat betekent dit voor ons filiaal?" Veel klantadviseurs zouden vrezen op het callcenter terecht te komen. "Het klantcontact op het callcenter is vooral telefonisch, het is echt een andere manier van werken. Als je daar tegen je zin terechtkomt, zorgt dat voor veel frustratie en een negatief sentiment. Bij een eerdere reorganisatie heeft Rabobank daar pijnlijke lessen uit geleerd." De bank moet voor een goede vertrekregeling en begeleiding naar ander werk zorgen, aldus CNV. Ook moet er een thuiswerkvergoeding komen. Daarover hebben de bonden nog steeds geen afspraak kunnen maken met de Rabobank.

Bron: FD

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.