Jongere ziet techbedrijf als geduchte concurrent voor verzekeraar

Jongere ziet techbedrijf als geduchte concurrent voor verzekeraar

Hoewel veel Nederlanders nog weinig vertrouwen hebben in Google en Facebook als verzekeraar, maken techbedrijven in die rol zeker een kans bij jongeren: die verwachten daar meer snelheid en bereikbaarheid te ervaren dan bij verzekeraars, concludeert ICT-bedrijf Tjip uit onderzoek.

Tjip wilde weten in hoeverre Nederlanders open staan voor nieuwe spelers op de markt van verzekeringen. Een bedrijf als Amazon boert inmiddels goed in India. Maar lukt dat hier ook? De meeste Nederlanders staan nog wantrouwend tegenover het afsluiten van een verzekering bij grote techbedrijven: 60% voelt daar nog niet veel voor. "Achteroverleunen is geen optie voor verzekeraars, want de jongere generatie ziet duidelijke voordelen in de online dienstverlening door deze bedrijven", stelt Tjip.

Duidelijkheid en snelheid

De belangrijkste aspecten bij een verzekeraar zijn voor de respondenten duidelijkheid over wat wel en niet gedekt wordt, vertrouwelijkheid in de omgang met gegevens en privacy en snelle afhandeling van schades, claims en vergoedingen. Op die punten scoren verzekeraars best goed: "Over het algemeen heeft slechts 16% van de respondenten een enigszins tot zeer negatief beeld van verzekeraars in Nederland." Doordat techbedrijven over veel persoonlijke data beschikken, zou 61% geen grote techbedrijven meenemen in hun afweging om een nieuwe verzekering af te sluiten.

Techbedrijf is sneller

Kritieke punten in de dienstverlening van verzekeraars zijn prijsstelling, bereikbaarheid en aansluiten op klantbehoefte. Daar is verbetering mogelijk. En op die punten geven vooral jongeren aan dat techbedrijven verzekeraars mogelijk kunnen aftroeven: van de ondervraagden onder de 30 denkt 42% dat grote techbedrijven sneller en beter bereikbaar zijn doordat zij hun service veelal digitaal aanbieden. Bij 60-plussers heeft 17% die overtuiging. Daarnaast denkt 46% van de jongvolwassenen dat grote techbedrijven, door alle data die ze tot hun beschikking hebben, verzekeringen aan kunnen bieden die goed aansluiten bij hun wensen en benodigdheden. Bovendien denkt 36% van de respondenten dat een techbedrijf verzekeringen goedkoper kan aanbieden.

Volgens Tjip-CEO Dingeman Leijdens veranderen de verwachtingen van consumenten over de dienstverlening van verzekeraars door de komst van de techgiganten. "Om aan deze hogere verwachtingen te voldoen zullen verzekeraars hun klantreizen verder moeten innoveren en digitaliseren om beter in contact te staan met hun klanten."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.