Koelewijn, hoogleraar Corporate Finance aan Nyenrode Business Universiteit en eigenaar van adviesbureau Financieel Denkwerk, beet vandaag het spits af in de serie van in totaal drie webinars die AM organiseert om verzekeraars en adviseurs handvatten te bieden om de coronacrisis te overleven.
Sector verkeerde al voor crisis in zwaar weer
Volgens Koelewijn verkeerde de verzekeringssector al voor de coronacrisis in zwaar weer. Het leven- en schadebedrijf hebben immers moeite om winstgevend te opereren, onder meer door de lage rente. Hij verwacht echter amper invloed van de coronacrisis op het levenbedrijf: op het kortlevenrisico is dat er nauwelijks, omdat jonge sterfgevallen veelal laag zijn verzekerd. Voor lang leven is er wellicht zelfs nog iets voordeel te verwachten, al gaat om niet meer dan tienden van procenten. “De impact is niet betekenisvol”, aldus Koelewijn, die er wel nadrukkelijk bij vermeldt dat hij zijn uitspraken doet op basis van de kennis van nu.
Geen aardverschuivingen bij schade
Hij gaat er eveneens vanuit dat geen sprake is van aardverschuivingen bij het schadebedrijf. “De trend is dat de schadefrequentie afneemt, al neemt de schade per geval wel toe, zowel materieel als immaterieel. Ik voorzie echter geen extreme veranderingen in de schadelast.” Koelwijn baseert zich bij zijn uitspraken op rapporten over de sector en op de visie van actuarissen die hij in de afgelopen periode raadpleegde.
Gezondheid en zorg zaak van overheid
Het effect van de coronacrisis lijkt ook voor zorgverzekeraars mee te vallen. “Zorg en gezondheid zijn primair een zaak van de overheid”, aldus Koelewijn, die desgevraagd wel zegt te verwachten dat het eigen risico omhoog gaat in verband met de fors toenemende zorgkosten. Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen verwacht hij eveneens weinig effect op de schadelast, omdat coronaslachtoffers veelal op leeftijd zijn. “Mogelijk komen er nog wel wat zaken in de sfeer van aansprakelijkheid, al is van een trendbreuk geen sprake.”
Niet-meewerken aan niet-verplichte uitkeringen kan publicitair verkeerd vallen”
Verzekeraars hebben wel degelijk last van crisis
Hoewel Koelewijn een positief verhaal houdt als het gaat om de schadelast en de impact van de oversterfte op de economie, is het niet zo dat verzekeraars geen last hebben van de crisis. Financieel hebben ze behoorlijke klappen opgelopen door de slechte beursresultaten van afgelopen twee maanden. Ook sluit hij niet uit dat er druk wordt uitgeoefend op verzekeraars om niet-verplichte uitkeringen te doen, die te vergelijken zijn met banken die uitstel van betaling moeten geven. “Niet-meewerken kan publicitair verkeerd vallen”, is de opvatting van de hoogleraar.
Financiële sector verandert niet fundamenteel
Hij benadrukt echter niet te verwachten dat de financiële sector fundamenteel verandert door corona. “Vanuit historisch perspectief is het geen ramp. Er overlijden vooral ouderen die anders ook zouden zijn overleden, alleen nu wat eerder. De oversterfte is hoog, maar is vergeleken met de griepepidemie van 2017-2018 niet extreem.” Hij blikt terug op de vorige kredietcrisis, die ook niet heeft geleid tot een fundamentele herstructurering van de financiële sector. Al wijst hij er op dat er geleidelijk veranderingen kwamen in de vorm van meer regels, en terughoudendheid met beursgangen en financiële producten.
Er is meer waardering voor menselijk contact
Wel acht hij de kans groot dat het intermediair in toenemende mat de werkwijze aanpast nu de coronacrisis veel tussenpersonen digitaal over de streep heeft getrokken. Als het om eenvoudige adviesgesprekken en informatieoverdracht gaat denkt hij dat dit een blijvertje is. “Maar complexe en beladen dossiers gaan digitaal niet goed. Relatiemanagement is lastig per video. De digitalisering versnelt, maar er is ook meer waardering voor menselijk contact.”
Nog twee nieuwe webinars
Er staat nog twee e-lectures op de rol. Op dinsdag 26 mei is het de beurt aan Fred de Jong (zie ook het filmpje). Hij legt uit hoe adviseurs hun relaties in coronatijden kunnen verstevigen en intensiveren en geeft antwoord op vragen. De laatste in de reeks is het webinar van Thomas Post op dinsdag 2 juni, die ingaat op de vraag wat corona doet met de verzekeringsindustrie. Beide webinars starten om 13.00 uur en duren tot circa 15.15 uur. Aanmelden kan op de website