Hoffelijk: digital classrooms kunnen het echte klaslokaal niet vervangen

Hoffelijk: digital classrooms kunnen het echte klaslokaal niet vervangen

Digitaal is wat de klok slaat in coronatijd. Vergaderen op kantoor heeft plaatsgemaakt voor de digitale versie via Zoom of Teams. En klassikale opleidingen zijn vervangen door digital classrooms. Hoffelijk is daar enthousiast over, maar niet in alle gevallen. De online opleider heeft daarom het kennisplatform Leren op afstand in het leven geroepen om andere opleiders op weg te helpen om hun onderwijs op een toekomstvaste en kwalitatieve manier te digitaliseren.

“Ergens is het mooi dat opleiders in deze periode hun trainingen verplaatsen naar digital classrooms”, zegt directeur relatiebeheer Edwin Deijs van Hoffelijk. “Je hoort cursisten na afloop alleen nooit zeggen dat het ook echt een verbetering was ten opzichte van klassikaal.” Dat dit niet gebeurt, wijt Deijs aan het feit dat de opleidingen echt ontworpen zijn vanuit de gedachte om klassikaal aan te bieden.

Non-verbale signalen zijn van belang

Als voorbeeld noemt hij de vaardigheidstraining, waarbij de opleiding zo is ontworpen dat klassikaal alle non-verbale signalen van de hele groep kunnen worden opgevangen. “Online gaat dat niet. Een speciaal voor klassikaal onderwijs ontworpen opleiding leent zich er vanaf de oorsprong dus al niet voor om digitaal te geven. Vergelijk het maar met een stadsfiets. Die is niet ontworpen om mee door het bos te crossen. Het kan wel, maar al snel zul je merken dat hij daar niet voor bedoeld is. Zo is het met een klassikale training ook.”

Is opleiding wel snel nodig?

Hoffelijk vindt dat opleiders moeten bepalen of het wel van belang voor cursisten is om een opleiding op korte termijn te volgen. “Soms is dat zo, maar veel opleidingen kunnen prima uitgesteld worden. We zien bijvoorbeeld vaardigheidstrainingen die in het kader van de PE SEH in heel 2020 kunnen worden gevolgd. Die kunnen ook prima na de zomer worden gegeven. Bovendien zijn vaardigheidstrainingen nu echt trainingen waar klassikaal onderwijs vaak juist wél een meerwaarde is.”

Uitstellen tot na de zomer

Uitstellen tot na de zomer geeft opleiders volgens Deijs de kans de richtlijnen van het RIVM in de gaten te houden en te kiezen voor klassikaal onderwijs óf om terug te gaan naar de tekentafel en “van scratch af aan een online opleiding te ontwikkelen.“  Om opleiders te helpen om de stap naar digitaal te maken mét behoud van kwaliteit, biedt Hoffelijk haar opgebouwde expertise via het nieuwe kennisplatform. “Wij hebben de afgelopen jaren al veel geleerd en willen andere opleiders die nu pas starten met online onderwijs behoeden voor het maken van bepaalde denkfouten. Leren op afstand staat boordevol tips en is voor iedereen toegankelijk. Maar vooral voor vaardigheidstrainingen blijft klassikaal soms de beste keuze.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.