Directeur en Projectmanager Sandor van Tilburg U-nited Detachering
“Het succes om jongeren te binden en te blijven boeien is vooral gelegen in de aansluiting bij de belevingswereld van deze doelgroep. Tegenwoordig gaat het namelijk niet meer louter en alleen om de kansen die geboden worden in enkel de baan. Net zo belangrijk is de manier waarop de baan past binnen iemands levensstijl. Zo merken wij dat young professionals veel waarde hechten aan antwoorden op de volgende vragen:
• Heb ik naast de werkuitdagingen nog tijd en energie over voor mijn hobby’s en sociale leven?
• Voor welke idealen staat mijn werkgever en past dit bij mijn eigen imago?
• Heeft de werkgever oog voor mij als individu in de organisatie en uit zich dit vervolgens aan een pakket arbeidsvoorwaarden die voor mij belangrijk zijn?
• Ben ik onderdeel van een team en wat ondernemen we dan samen om dat ‘wij-gevoel’ te behouden? Denk aan intervisie, kennisoverdracht, ontspanning en kans op persoonlijke ontwikkeling.
Kortom, er zijn mijns inziens veel aspecten die samenhangen met het kunnen aantrekken en vasthouden van jongeren. Uiteraard moet je bovendien creatief blijven in manier waarop je jezelf als werkgever wegzet in de markt.”
Ceo Dirk Jonker Crunchr
“Waarom werkgevers in de financiële dienstverlening vaak moeite hebben om jongeren aan te trekken, is een grote vraag die we eerst moeten duiden. Trek je te weinig kandidaten aan, is de conversie te laag of vertrekken ze weer binnen zes maanden na indiensttreding? Analyse van personeelsdata uit HR-systemen is voor mij altijd het startpunt, omdat dat context geeft.
Naast de analyse van de harde data moet je ook weten wat jongeren belangrijk vinden in hun werk en carrière. Sinds 2015 doen wij hier onderzoek naar. Daaruit blijkt telkens weer dat hun voorkeuren onderling (sterk) verschillen en dat er maatwerk nodig voor effectief beleid.
Een voorbeeld: voor de jongeren met een toegepaste technische achtergrond is uitdagend werk het belangrijkst, maar voor een computer scientist staat salaris juist bovenaan. Als bedrijf moet je weten wat voor profielen belangrijk worden om daarop je HR-beleid aan te passen.
Naast het positieve effect van maatwerk, zijn er toch ook algemene lessen te trekken. Succesvolle bedrijven blinken uit in drie zaken: ze inspireren jongeren met een duidelijke bedrijfsambitie. Die hoeft niet per se ideologisch te zijn, zolang die maar enthousiasmeert – ‘hier wil ik onderdeel vanuit maken’. Daarnaast leggen ze vooral uit wat jongeren kunnen leren. En tot slot worden toekomstige collega’s al heel vroeg in het proces betrokken om ervaringen te delen. De recruiter is een host die het proces faciliteert maar de zogeheten kill wordt gedaan door de toekomstige collega’s.”
Hoofd P&O Kitty van den Biggelaar Veldsink Groep
Onze uitdaging is om jongeren enthousiast te maken voor onze branche en dienstverlening”
“We zien dat jongeren zich in een sfeervolle omgeving willen ontwikkelen. Een vooraf afgesproken groeipad – traineeship – spreekt ze aan, maar ook dat we als werkgever doen wat we zeggen. Jongeren willen snel meedoen en toegevoegde waarde leveren. Hele mooie eigenschappen en Veldsink heeft deze generatie veel te bieden. We geloven in een goede mix van jongeren en meer ervaren medewerkers, want tegelijkertijd zijn wij overtuigd dat jongeren ook deskundigheid, aandacht en focus nodig hebben. Middels trainingen zetten we in op authentiek leider- en adviseurschap. Ben je zelf en spreek vanuit jouw overtuiging. De Veldsink Academy (opleidingsplatform) draagt hier ook steeds meer aan bij.Onze uitdaging is om jongeren enthousiast te maken voor onze branche en dienstverlening. HR & Recruitment spreekt uit waar Veldsink voor staat en of je bij ons dna past. Veldsink gaat niet voor het beste CV maar voor de juiste mens én de persoonlijke ontwikkeling. Natuurlijk proberen we zo duidelijk mogelijk de vacature te omschrijven. Maar eenmaal aan tafel bespreken we de mogelijkheden van de organisatie én de ambitie van de kandidaat. We stoppen ze niet in een hokje van een functie maar we kijken goed naar alle werkzaamheden op het gehele proces van de dienstverlening. Soms blijk je goed te zitten tussen twee profielen in. Dat is bij ons mogelijk!”
In AMmagazine en op amweb geven experts enkele keren per jaar antwoord op een vraag die adviseurs bezighoudt. Heb je zelf een vraag voor een aantal experts? Mail dan naar de redactie: redactie@amweb.nl. Wie weet komt jouw vraag in de volgende printeditie.
Meer artikelen lezen uit AMmagazine? Lees nu de nieuwste editie!
Als AMmember heb je toegang tot een digitale versie van het magazine. Een AMmembership kun je hier afsluiten >>
Ben je al (betalend) abonnee en wil je toegang tot de digitale versie van AMmagazine? Log je voor de eerste keer in? Bekijk dan de uitleg >>