Hoeveel mensen houden zich bij jullie met innovatie bezig?
Irma van der Meer: “Het innovatieteam bestaat uit vijf mensen. We coachen vooral om innovatie op de agenda te houden en projecten te laten draaien. Per bedrijfsonderdeel van de organisatie hebben we meerdere business developers die binnen hun vakgebied, bijvoorbeeld crisismanagement, aan nieuwe proposities werken.”
Hoe zorg je dat innovatie op de agenda blijft?
Marleen Lemmens: “Ik werk sinds juni 2019 bij Aon en ben al heel snel met Irma in contact gekomen. Zij doet dat superbevlogen. We hebben al snel een Innovation Board opgezet. Daar zit ik in, de CFO en de CCO. Irma is daarvan de projectleider. We hebben deze opgericht om te laten zien dat we innovatie heel belangrijk vinden. Daar worden initiatieven besproken van de eigen medewerkers en steunen we de kansrijke ideeën”.

Hoe heeft corona het Innovatielab van Aon geraakt?
Lemmens: “Er verandert heel veel om ons heen. Innovatie is belangrijker dan ooit. Ook al hebben de mensen in eerste instantie de neiging om in het hier en nu te gaan leven en misschien zich zelfs af te sluiten. Aon denkt breder na over de uitdagingen van de coronacrisis. Breder dan alleen in ons innovatielab."
Van der Meer: “Je ziet bij ons juist dat nu heel veel mensen opspringen en nieuwe proposities willen ontwikkelen. Bijvoorbeeld op het gebied van vitaliteit waar we net een toolkit hebben ontwikkeld. Daarmee helpen we werkgevers om hun medewerkers betrokken en fit te houden in deze tijd van thuiswerken. We hebben ook net een brainstorm gehad om nieuwe proposities te bedenken die nú nodig zijn. In het begin was iedereen wat zoekende en bezig met de huidige Coronacrisis. Nu is het nu weer de tijd om na te denken over oplossingen voor de toekomst.”
Wat was de belangrijkste innovatie van het afgelopen jaar die uit eigen gelederen kwam?
Lemmens: “Ik denk op het gebied van intellectual property: de verzekering voor collateral protection.”
Van der Meer: “Deze verzekeringsvorm is bedoeld voor startups die net iets verder zijn en al wat omzet hebben en op zoek zijn naar een nieuwe stroom van financiering. Aon waardeert de intellectual property van deze startup. De waarde wordt aan financiers aangeboden waardoor startups additioneel kapitaal kunnen ophalen . Dat is een Amerikaans initiatief wat nu ook in Nederland zal worden aangeboden. Het is een combinatie van een overname van 601West die we hebben gedaan en onze expertise vanuit de Aon New Venture Group".
Is er ook een Nederlandse innovatie te noemen?
Van der Meer: “Het vitaliteits- en inzetbaarheidsplatform is daarvan een voorbeeld. Medewerkers bij grote bedrijven helpen we om emotioneel, fysiek, financieel en professioneel fit te blijven. Bij vragen koppelen we medewerkers aan deskundigen.”
Wat is de grootste uitdaging voor de innovatiemanager in 2020?
Lemmens: “We werken nu allemaal vanuit huis. Ik ben positief verrast hoe makkelijk dat gaat tot nu toe. De business gaat ook gewoon door. Tegelijkertijd zijn er zoveel ideeën voor de tijd na corona dat we kunnen kiezen wat we daadwerkelijk gaan oppakken”
Van der Meer: “We hebben nu ander type gesprekken met klanten. Op veel klanten heeft corona impact, waarbij ze onder andere nadenken over wat hun toekomstige businessmodel zou moeten zijn. Je bent veel sterker als je samen innoveert. Dus daar ligt de uitdaging. Je merkt dat juist nu heel goed naar je geluisterd wordt als Innovatie Manager. Dingen moeten nu anders. Je kunt nu ook veel sneller iets testen en uitproberen. Voorheen moest alles veel langer en dieper uitgezocht worden. Nu test je sneller en pas je het aan en werk je veel sneller. Houd het klein en als het waarde heeft ga het dan uitbreiden.”
Je merkt dat juist nu heel goed naar je geluisterd wordt als Innovatie Manager. Dingen moeten nu anders. Je kunt nu ook veel sneller iets testen en uitproberen. Voorheen moest alles veel langer en dieper uitgezocht worden”
Op welke internationale innovatie ben je jaloers? (Wat had je eigenlijk zelf willen lanceren?)
Van der Meer: “Je ziet veel ontwikkelingen op klimaatgebied. Zo zijn er tools die droogte monitoren en voorspellingen kunnen doen die de agricultuur ten goede kunnen komen. De grote big techs, zoals Amazon en Google, kunnen ook echt gave dingen doen en daar ben ik wel van onder de indruk. De technologie is dan veel meer leidend. En dat is iets waar wij ook steeds meer naar kijken. Dan ga je nog meer datagedreven oplossingen bieden. Je ziet dan hoe kunstmatige intelligentie wordt ingezet. Onze klant wordt op die manier proactief op basis van eigen gedrag en wensen positief verrast en geholpen met de oplossing die hij/zij zoekt. Binnen een paar seconden heb je meerdere voorstellen voor verzekeringen die passen bij jouw situatie. Nu kost dat nog tijd en rekenwerk, dan niet meer. En je kunt als klant aangeven wat je belangrijk vindt en krijgt meteen een passend aanbod.”
Als je iets aan het innovatiebeleid van Aon zou kunnen veranderen, wat zou dat dan zijn?
Van der Meer: “Wat zou ik nog meer willen? Ik zou onze innovatiehub internationaal nog verder willen uitrollen. Ik zou ook willen dat er meer uren in een dag zitten, want er is zoveel te doen, en er zijn zoveel ideeën, dat het echt lastig is om ‘s avonds mijn laptop weg te leggen terwijl er nog zo veel kansen zijn. Mijn handen jeuken als ik zie hoeveel mogelijkheden er zijn.”
De eerste twee verhalen in de reeks over innovatiemanagers staan hier:
De innovatiemanager over zijn uitdagingen: Jeroen Bartelse van Achmea.
De innovatiemanager over zijn uitdagingen: Folkert van der Ploeg van Aegon.