Ceo Peter Paul Barth (Klaverblad Verzekeringen) over de coronacrisis: 'We gaan het ook voelen, maar we redden het wel'

Ceo Peter Paul Barth (Klaverblad Verzekeringen) over de coronacrisis: 'We gaan het ook voelen, maar we redden het wel'

AMweb maakt een ronde langs de bestuurders van verzekeraars. Hoe gaat het thuiswerken en wat is de impact van de coronacrisis op de organisatie? Vandaag Peter Paul Barth (foto), bestuursvoorzitter van Klaverblad Verzekeringen. Hij denkt dat Klaverblad over een jaar niet heel anders zal zijn dan nu. Maar hij maakt zich wel erg veel zorgen over de mensen en organisaties voor wie dat niet geldt.

Bij de openingsvraag raakt Barth wat uit zijn evenwicht. Klaverblad afficheert zich sterk in reclames als de verzekeraar die zo gewoon gebleven is en dat dat heel bijzonder is. Maar hoe blijft Klaverblad in deze tijden gewoon? Wat merken we daar van? Barth is van zijn a propos: “Ik ben even van slag. Want de situatie is natuurlijk niet gewoon”.

Later legt hij uit: “Voor Klaverblad is de huidige crisis hartstikke lastig, want bij ons gaat het altijd over mensen. Wij zijn er voor hen. We willen ze helpen, vooral als ze in nood zijn. Daarvoor zijn we er als coöperatie. Dat is nu gewoon een heel stuk moeilijker geworden. En dat merk je in de contacten met klanten en met medewerkers onderling. We kunnen gewoon blijven werken, maar we zien elkaar niet meer en je mist dus heel veel communicatie. Het grootste gedeelte gaat toch via lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Dat missen we allemaal. We proberen het contact wel te houden met onze mensen, de verzekeringsadviseurs en onze klanten, en dat gaat hartstikke goed met alle beperkingen die er zijn, maar het is inderdaad niet ‘gewoon’.”

We kunnen gewoon blijven werken, maar we zien elkaar niet meer en je mist dus heel veel communicatie.”

Hoe ziet de situatie er bij jullie nu uit?
“De zondag na de persconferentie waarop aangekondigd werd dat alles op slot ging, hebben we ons crisisteam bijeen geroepen. We hadden dat in de week daarvoor al een paar keer gedaan. En er lagen plannen klaar. Op zondagavond hebben we besloten om niemand meer op kantoor te laten. Thuiswerken dus. We hebben zo’n 400 mensen in dienst. Ruim 300 konden meteen thuiswerken, voor de rest moesten we iets regelen. In twee dagen tijd hebben we een kleine 90 mensen laptops gegeven en toegang verschaft. We hadden net een grote hoeveelheid laptops besteld, dus die konden we meteen uitleveren. Dinsdag aan het eind van de dag zat iedereen thuis. De toren in Zoetermeer is helemaal gesloten. 12 verdiepingen waar niemand meer zit. Op de begane grond zitten nog vier, vijf mensen die de post verwerken en ze zorgen dat de polissen geprint en verstuurd worden. En een paar IT-mensen voor de systemen. Het is een beetje een onwerkelijke situatie. Ik zit ook thuis.”

Wat doet dit met een organisatie?
“Ik vind het wel moeilijk. Het kost veel moeite om elkaar te begrijpen en aangesloten te blijven. Je bent zes tot zeven uur aan het bellen. Je probeert elkaar te lezen, maar dat lukt niet altijd.”

Wat is het effect op de financiële resultaten?
“Dat effect hebben we nog niet helemaal in zicht. Maar we hebben geen levensverzekeringen meer. We beperken ons tot schade- en inkomensverzekeringen, maar hebben geen verzuim. Dus we worden niet echt hard geraakt. We hebben alleen individuele aov en daar is niet opeens een grote stijging te verwachten. Het wegverkeer is een stuk minder, dus de resultaten zullen daar positief zijn. Maar het wordt erg lastig om de groeidoelstellingen te halen. Terwijl we wel aardig bezig waren.”

Wat zijn de consequenties?
“We gaan gewoon door zoals we hadden begroot. We blijven de projecten doen die we gepland hadden. Onze solvabiliteit zal wel iets achteruit gaan. Maar die was dan ook enorm hoog met zo’n 400 procent. Heeft vooral te maken met de beurskoersen die dalen. We maken ons financieel echt geen zorgen. Je hebt ambities en je hebt plannen, en die komen nu tot stilstand. We zijn nog wel blij dat we service aan onze klanten kunnen verlenen. Dat gaat gewoon door. Onze telefoondienst is nu verspreid, maar gaat wel door.”

Komen er veel verontruste telefoontjes binnen?
“Nee, we doen vooral zaken via het intermediair en die zijn ook wat terug geschaald. Er vinden toch wat minder adviesgesprekken plaats. Al gaan die ook via online video. Maar ze hebben minder contact met klanten en dus krijgen wij ook minder vragen.”

Wat krijg je terug van het intermediair? Zij hebben direct contact met het MKB dat toch fors getroffen is door de coronacrisis…
“Als bedrijven uit het MKB problemen krijgen dan kunnen we kijken wat we kunnen doen. Aan de dekking, de premies of de betaaltermijnen. Dat is door het intermediair positief ontvangen. Tot nu toe zijn er niet veel vragen over uitstel van betaling. Ik vind het zelf erg meevallen.”

Ik maak me zorgen om het geestelijke en lichamelijke welzijn van onze medewerkers, klanten en tussenpersonen.”

Wat is grootste risico voor een verzekeraar als Klaverblad?
“We zitten in de gelukkige omstandigheid dat onze continuïteit niet geraakt wordt door deze crisis. We hebben eerder voor DNB scenario’s uitgewerkt om te laten zien dat we verschillende crises aan zouden kunnen. En zo een als deze zat er ook bij. Voor ons was het te behappen en in de praktijk lijkt dat ook zo te zijn. Ik maak me zorgen om het geestelijke en lichamelijke welzijn van onze medewerkers, klanten en tussenpersonen. Kijk, wij als Klaverblad zijn er straks nog wel. Maar we hebben te maken met mensen die in een lastige situatie terechtkomen. Zij hebben problemen en hoe kunnen zij straks verder? En hoe kunnen wij daarbij helpen? Kunnen de tussenpersonen hun hoofd wel boven water houden? Daar zit mijn grootste zorg. Zeker als het langer gaat duren, gaan daar zaken omvallen.”

Het intermediair wordt dus ook bedreigd?
“Bij schade hebben de kantoren nog provisie. Maar ze leven van kosten per advies. De hypotheekmarkt beweegt nog flink. Maar hoe zit het bij aov-adviseurs? Als er minder vraag komt naar aov dan voelen de adviseurs dat.”

Wat is je boodschap aan je klanten?
“Doe er alles aan om gezond te blijven. En doe voorzichtig. Niemand weet wanneer het afgelopen is. Zorg goed voor elkaar.”

Mijn conclusie is dat Klaverblad geen grote schade zal oplopen, maar dat jullie je wel zorgen maken over je omgeving.
“We gaan het ook voelen, maar we gaan het wel redden. Klaverblad zal niet wezenlijk anders zijn over een jaar.”

Eerdere interviews met ceo's over de coronacrisis: 

Jos Baeten (ASR): 'Tot nu valt de impact op de operatie reuze mee'. 

David Knibbe (NN): 'Of we financieel hard worden geraakt weet ik nog niet'. 

Alex Wynaendts (Aegon): ‘Het hele leven lijkt op pauze te staan’.

Geert Bouwmeester (De Goudse): ‘Belangrijkste vraag is nu: hoe lang gaat het allemaal duren?’

Marc van Nuland (Aon): ‘Veel gaat nog gewoon door’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.