Ceo Marc van Nuland (Aon) over de coronacrisis: 'Veel gaat nog gewoon door'

Ceo Marc van Nuland (Aon) over de coronacrisis: 'Veel gaat nog gewoon door'

AMweb maakt een ronde langs de bestuurders van verzekeraars. Hoe gaat het thuiswerken en wat is de impact van de coronacrisis op de organisatie? Vandaag Marc van Nuland, bestuursvoorzitter van Aon. Ook Van Nuland werkt vanuit huis. Hij heeft gemerkt dat de directievergaderingen nu veel efficiënter verlopen. "Mijn advies is toch: zorg vooral dat het business as usual is. Veel gaat ook gewoon door."

Het zijn vreemde tijden. Hoe is het voor jou en Aon?
Van Nuland (foto): “Het zijn inderdaad vreemde tijden. Maar het is in een heel speciale omstandigheid al weer business as usual geworden. Ik heb net mijn directievergadering gehad (op maandagochtend, TvV), iedereen deed online mee. Stukken worden getoond op ons webex-systeem. Ik merk dat deze vergaderingen veel gedisciplineerder en efficiënter zijn geworden. Mensen praten niet meer door elkaar heen, want ze weten dat dat niet werkt. Ze luisteren nu keurig naar elkaar. Het gaat gewoon hartstikke goed.”

Iedereen werkt nu thuis bij jullie?
“Ja, er zijn een paar kantoren helemaal gesloten. En de meeste mensen werken thuis. We hebben maximaal 15 mensen op kantoor. Het zogenaamde skeleton-team. Die zorgen voor een paar essentiële zaken, zoals IT. Maar alle 2.600 mensen werken nu thuis. Ik zit ook gewoon thuis op mijn werkkamer. Ik zie mijn familie nu ook wat meer. Ik heb net een broodje gegeten met mijn zoon die ook thuis werkt. Je went er aan. Je moet je aanpassen. Het gaat goed.”

Hoe ziet zo’n dag er uit?
“Om acht uur, half negen beginnen de eerste calls. Wij gebruiken webex, dus dat zijn veel videocalls. En dat gaat de hele dag door tot een uur of half zeven. Dan stop ik er mee. Ik probeer wel wat gaten in mijn agenda te laten. Want je merkt dat dit veel intensiever is dan normaal. Je moet echt zorgen – en dat adviseer ik ook iedereen bij Aon – dat je tussendoor even naar buiten gaat. Je kunt niet de hele dag achter het scherm zitten. Dat is onmogelijk.”

Je merkt nu al dat er veel minder auto’s worden verkocht in de particuliere markt. Dus er zijn ook minder verzekeringen.”

En als je naar de business kijkt, wat gebeurt er dan?
“Tot nu toe gaat het wel. We hebben net onze Q1-cijfers klaar en die zitten boven forecast. Het eerste kwartaal is dus goed.”

Maar daar zit maar een klein stukje corona in…
“Ja, dat is waar. We hebben het voor een klein deel gemerkt in onze consultancydiensten. Die kwamen wat stiller te liggen. Al hebben we nog wel veel klanten geholpen met ons crisismanagementadvies. Onze mensen bellen dan met klanten of we nog ergens mee kunnen helpen. De rest is gewoon doorgelopen. We gaan het wel merken, hoor. In het tweede kwartaal gaat het anders. Je merkt nu al dat er veel minder auto’s worden verkocht in de particuliere markt. Dus er zijn ook minder verzekeringen. We merken dat onze klanten nu minder tijd en aandacht hebben voor nieuwe business. Ze luisteren niet naar nieuwe opties. Daar merken we wel wat van. Hangt er ook een beetje vanaf hoe lang dit gaat duren. Bedrijven hebben hun deuren gesloten voor projecten. We doen wel veel meer online. Webex-meetings met klanten komen ook veel meer voor. Vorige week hadden we nog een online seminar over hoe je met crisissituaties omgaat. Je moet je immers ook weer voorbereiden op hoe je uit de crisis komt. Hoe start je weer op?”

Ik zie nog geen bedrijven omvallen, daar is het nog echt veel te vroeg voor. Veel gaat nog altijd gewoon door. ”

En hoe is de stemming bij je zakelijke klanten? MKB en grootzakelijk heeft het toch lastig…
“Ik zie nog geen bedrijven omvallen, daar is het nog echt veel te vroeg voor. Veel gaat nog altijd gewoon door. Bouwprojecten gaan door en de kranen blijven draaien. Ze zitten wel in de modus van goed opletten. Hoe gaan we dit managen? Hoe komen we hier doorheen? Het is een bijzondere tijd, maar veel bedrijven werken toch gewoon door.”

Hoe schat je de financiële impact op Aon in?
“Ik vind dat nog ongelofelijk moeilijk. We zitten in een markt met recurring business. Veel is al afgesloten en loopt dus door. Ik verwacht wel een teruggang in new business. Hoeveel? Daar kan ik nog geen zinnig woord over zeggen.”

Je gaat nu veel oog voor de kosten hebben, denk ik…
“Ja, natuurlijk doen we dat. Maar nog wel beperkt. We draaien wat scenario’s en kijken wat je kunt schrappen zonder dat je de business meteen schaadt. We bereiden ons voor.”

Denk je dat na afloop de wereld nog hetzelfde zal zijn?
“Weet ik echt niet. Vind ik echt moeilijk. 9/11 heeft indertijd wel de manier waarop we reizen veranderd. Elke twee jaar doen we een groot wereldwijd onderzoek onder riskmanagers. We vragen ze wat volgens hun de top10 risico’s is? In het laatste onderzoek in 2019 stond pandemie op plek 60. Ik denk dat het nu wel in de top5 zal komen als we dat volgend jaar herhalen. Hoe gaan overheden en bedrijven zich voorbereiden op een risico dat voorheen werd gezien als heel klein?”

Aon is onderdeel van een internationale organisatie. Is Nederland qua respons op corona anders dan andere landen?
“Veel van de issues zijn gelijk. Dat komt ook door de aard van de industrie waarin we zitten. We mogen ons gelukkig prijzen. Want het meeste gaat toch gewoon door. Als ik kijk naar de EMEA-landen en naar het gesprek dat ik wekelijks heb met onze global ceo, dan zie ik dat we overal hetzelfde doen. Wij waren overigens al heel snel met een stop op fysiek vergaderen, reizen en het bezoeken van events. In de laatste week van februari hielden we daar al mee op en dat was bijna twee weken sneller dan de overheid in Nederland, die toen voorzichtig vroeg of we thuis wilden gaan werken. We hadden een Tefaf-diner in Maastricht, maar dat hebben we toen ook meteen gecanceld. Je ziet nu wel dat onze kantoren in China weer open zijn. Daar zijn ze weer aan het werk. Dat is toch wel weer mooi.”

Wat is je boodschap aan je klanten?
“Ik zou zeggen: zorg dat je zo veel mogelijk business as usual bedrijft. Ga door. Ik spreek alle 210 managers van Aon twee keer per week. En elke keer zeg ik: veiligheid en gezondheid is het belangrijkste. Sociaal blijven op nummer twee en drie is zorgen voor continuïteit van de business. Zorg dat we onze klanten blijven helpen.”

Eerdere interviews met ceo's over de coronacrisis: 

Jos Baeten (ASR): 'Tot nu valt de impact op de operatie reuze mee'. 

David Knibbe (NN): 'Of we financieel hard worden geraakt weet ik nog niet'. 

Alex Wynaendts (Aegon): ‘Het hele leven lijkt op pauze te staan’.

Geert Bouwmeester (De Goudse): ‘Belangrijkste vraag is nu: hoe lang gaat het allemaal duren?’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.