Op de vraag wat nu het meest verontrustende effect van de coronacrisis op de operatie van NN is, zegt David Knibbe: “We doen er alles aan om onze zakelijke en particuliere klanten voldoende te helpen om door deze crisis heen te komen. We hebben veel maatregelen genomen en we doen dit grotendeels vanuit huis. Zo hebben we snel nadat de restaurants dicht moesten extra dekking aan onze horecaklanten geven om te kunnen bezorgen. Daarnaast bieden we onder andere via ons label HCS extra verzuimondersteuning en hebben we voor onze hypotheekklanten de betaalpauze opnieuw onder de aandacht gebracht. Maar of het voldoende is zal de tijd moeten leren. De grootste risicogroepen zijn vooral de ZZP-ers en de MKB-bedrijven in de meest getroffen sectoren. We zijn constant bezig om te luisteren wat onze klanten aangeven zodat we weten waar we eventueel aanpassingen moeten doorvoeren. Ook zie ik dat met behulp van technieken zoals videocalls we in deze moeilijke tijden onze klanten kunnen blijven helpen. En dat maakt me trots.”
We hebben voor onze hypotheekklanten de betaalpauze opnieuw onder de aandacht gebracht. Maar of het voldoende is zal de tijd moeten leren”
Hoe hard wordt NN financieel geraakt door de crisis?
“Sinds begin dit jaar besmet het virus mensen over de hele wereld en zoals iedereen merkt heeft dit ook impact op de financiële markten, wereldhandel, productie en reizen. Of we financieel hard worden geraakt weet ik nog niet, we zien door corona wel meer claims binnen komen op reis-, evenementen- en verzuimverzekeringen. De impact zal een gevolg zijn van de volatiliteit van de financiële markten. Hierbij heeft NN Group een groot voordeel. We hebben een zeer sterke solvabiliteitsratio en een relatief conservatief belegde portefeuille. Deze maand hebben we bekend gemaakt dat onze kapitaalpositie sterk is, de Solvency II ratio is 210%.”
Wanneer gaat dit echt pijn doen voor NN?
“NN Group is door zijn sterke solvabiliteit, conservatieve beleggingsmix met relatief beperkt kredietrisico en goed afgedekte renteposities goed bestand tegen deze crisis. Het is alleen nog te vroeg om een inschatting te maken van de impact. Onze prioriteit ligt nu eerst bij het helpen van onze klanten die door deze situatie in de financiële problemen komen. Daarnaast hebben we ook extra hulp aangeboden aan onze belangrijkste partners; de adviseurs. Zo bieden wij in een aantal gevallen operationele ondersteuning voor thuiswerkende adviseurs. En ook buiten onze werkgebieden zijn er doorlopend initiatieven. Zo hebben we geld gedoneerd aan de Voedselbanken Nederland en laptops beschikbaar gesteld aan de LINDA.Foundation om kinderen in families met geldzorgen te helpen bij hun schoolwerk.”
Welke deel van de medewerkers zit nog op kantoor en welk deel werkt thuis?
“De mogelijkheid om thuis te werken bestond al en daar maken NN’ers nu volledig gebruik van. Al vrij snel hebben we het besluit genomen om iedereen thuis te laten werken en niet in thuis- en kantoorteams. Dit vergde een onmiddellijke opschaling. Een eerste resultaat was dat we vorige week volledig vanuit huis 45.000 polissen hebben gemigreerd naar ons nieuwe platform. Dat vind ik bijzonder knap van onze teams. Ondanks de maatregelen die ingesteld zijn om het coronavirus in te dammen, blijven we uiteraard bereikbaar. Het kan alleen wat langer duren dan klanten van ons gewend zijn, voordat we ze te woord kunnen staan”.
Hoe ziet jouw dag er nu uit?
“Het is wel bijzonder om vrijwel volledig vanuit huis te werken en zonder reistijd begin ik zelfs eerder dan op kantoor. Verder zijn de dagen qua inhoud vergelijkbaar, ze zijn snel gevuld met allerlei vormen van overleg en communicatie. Bijzonder blijft wel dat we met het hele gezin thuis zijn en werken en privé meer dan ooit door elkaar heen lopen. Maar dat geldt voor alle collega’s en toch staat ons bedrijf niet stil, het draait door”.
Wat is je boodschap aan zakelijke en particuliere klanten van NN?
“Ook in moeilijke tijden zijn we er voor onze klanten en helpen we ze waar mogelijk met maatwerk. Voorbeelden hiervan zijn het oprekken van betalingstermijnen, tijdelijke uitbreidingen, inspecties en preventiemaatregelen uitstellen en een betaalpauze, waarbij klanten tijdelijk geen rente en aflossing betalen voor hun hypotheek. Daarbij kijken we goed naar het pakket uitzonderlijke economische maatregelen dat het kabinet heeft aangekondigd. Zoals bekend wil het kabinet naast de gezondheid ook banen en inkomens beschermen en de gevolgen voor ZZP-ers, mkb-ondernemers en grootbedrijven opvangen. Dit pakket biedt, zo lang als nodig is, maandelijks voor miljarden euro’s aan steun. Voor ondernemers en adviseurs hebben we een informatiepagina live gezet op adviseur.nn.nl. Op deze pagina helpen we ondernemers met informatie en tips tijdens de coronacrisis en stellen we ze in de gelegenheid om vragen te stellen. Onze insteek is: Ondernemen doe je niet alleen, dat doe je samen. Ook nu.”
Lees hier ons dossier over de coronacrisis.