Wat is het meest verontrustende effect van de coronacrisis op de operatie van Aegon?
Wynaendts: “Dat effect is er eigenlijk niet, onze dienstverlening is gelukkig vrijwel onveranderd. Door een hogere informatievraag zijn de wachttijden soms wat langer dan gebruikelijk”.
Hoe hard wordt Aegon financieel geraakt door de crisis?
"Aegon heeft een solide kapitaalpositie, met een solvabiliteitsratio (Solvency II) van naar schatting 190%. Daarmee bevindt de solvabiliteit zich in de bovenste helft van de beoogde bandbreedte van 150% tot 200%. De solvabiliteitsratio’s van onze grootste bedrijven, namelijk die in de VS, Nederland en het Verenigd Koninkrijk zitten – op de peildatum van 12 maart - allemaal ruim boven de ondergrens van de beoogde bandbreedtes.”
Wanneer gaat dit echt pijn doen voor Aegon?
“Dat is koffiedik kijken. Het hangt, net als voor vrijwel alle bedrijven, sterk af van de ontwikkelingen op de financiële markten en van de reële economie, die weer afhankelijk zijn van de duur en de ernst van de coronacrisis.”
Welke deel van de medewerkers zit nog op kantoor en welk deel werkt thuis?
“In principe werkt iedereen vanuit huis, op enkele mensen na die een functie hebben waarvoor ze fysiek op kantoor moeten zijn. Uiteraard met inachtneming van alle veiligheidsmaatregelen”.
Hoe ziet uw dag er nu uit?
“Zoals bijna alle 26.000 medewerkers bij Aegon wereldwijd, werk ook ik vanuit huis. Als ik naar buiten kijk en de mooie natuur zie ontwaken, dan kan het contrast met de crisis bijna niet groter zijn. Het vraagt veel van iedereen om gemotiveerd te blijven als je vanuit huis werkt. Je hebt discipline nodig. Routine helpt daarbij. Elke ochtend om half 9 worden we als Raad van Bestuur telefonisch gebriefd door het Global Crisis Management Team en bespreken we hoe de zaken ervoor staan. We richten ons op het oplossen van problemen bij ónze verantwoordelijkheid: mensen helpen met hun financiële zekerheid. De coronacrisis laat weer eens zien hoe kwetsbaar onze samenleving, onze gemeenschappen en de wereldeconomie zijn. Mensen zullen met hele moeilijke omstandigheden om moeten gaan en dat is een gedachte die somber stemt. Het hele leven lijkt even op pauze te staan. Maar het is goed om te zien hoe iedereen bij Aegon deze dagen bezig is om het tegendeel te bewijzen. Het leven gaat verder en juist in deze moeilijke omstandigheden leren wij heel veel van elkaar.
De coronacrisis laat weer eens zien hoe kwetsbaar onze samenleving, onze gemeenschappen en de wereldeconomie zijn”
“Ik ben onder de indruk en trots hoe iedereen bij ons zich in het dagelijks leven heeft aangepast. Je ziet dat deze ernstige crisis het beste in de mensen naar boven haalt. Dat brengt ons als collega’s dichter bij elkaar. Het is heel goed dat iedereen bij Aegon betrokken blijft, ook de collega’s die er nu alleen voor staan. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we met z’n allen bij Aegon onze klanten kunnen blijven helpen zoals zij van ons gewend zijn”.
Wat is uw boodschap aan zakelijke en particuliere klanten van Aegon?
“Allereerst wensen we al onze klanten en hun naasten een goede gezondheid en veel sterkte toe. Dit zijn hele moeilijke tijden en die brengen veel zorgen met zich mee. Onze klanten maken zich zorgen over dekking en betaling. Als dat zo is, aarzel dan niet en neem contact met ons op, dan zoeken we samen naar een passende oplossing. We houden het hoofd koel, en het hart warm”.
Lees wat andere ceo's zeggen over de coronacrisis:
Jos Baeten van ASR: 'Tot nu toe valt de impact op de operatie reuze mee'.
David Knibbe van NN: 'Of we financieel hard worden geraakt weet ik nog niet’