Elk half jaar komt de toezichthouder met de cijfers naar buiten over de signalen en vragen. In de tweede helft van 2019 kreeg de AFM 10.640 vragen van consumenten en professionals en 2.475 signalen. In de eerste helft van 2019 waren dat er respectievelijk 2.752 en circa 7.000.
Vragen over kosten advies
Consumenten stelden onder meer vragen over kosten die in rekening worden gebracht bij financieel advies, over het oversluiten van hypotheken en de afkoop van pensioen. Professionals vroegen veelal naar toezichtkosten, personentoetsingen en vergunningaanvragen. De AFM ontving meerdere signalen over kredietaanbieders die zonder vergunning opereren.
Dubieuze praktijken beleggers
Veel meldingen kwamen binnen van mensen die benaderd werden door buitenlandse beleggingsondernemingen met een Europees paspoort. Die ondernemingen mogen hun diensten aanbieden in Nederland, maar dat gaat soms gepaard met dubieuze praktijken. Beleggers reageren bijvoorbeeld op online nepadvertenties en laten dan hun gegevens achter. Zij worden vervolgens overgehaald om te investeren zonder dat zij op de hoogte zijn van de enorme risico’s. In de praktijk blijven zij met lege handen achter.
Waarschuwing voor oplichting
In de Signalenmonitor waarschuwt de AFM ook voor oplichting tijdens de coronacrisis. Deze crisis kan grote gevolgen hebben voor de financiële situatie van mensen en dat is een voedingsbodem voor schadelijke praktijken is. De AFM roept mensen daarom op extra alert te zijn op schijnbaar aantrekkelijke beleggings- en leningsaanbiedingen, phishing en andere vormen van oplichting. “We weten dat oplichters juist in onzekere tijden toeslaan”, zegt AFM-bestuurder Jos Heuvelman. “Mensen zien hun inkomen wegvallen of rendementen verdampen. Dat maakt hen kwetsbaar voor financiële aanbiedingen die niet in hun belang zijn. Wij willen dan ook luid en duidelijk waarschuwen voor oplichting en roepen mensen op mogelijke misstanden vooral bij ons te melden.”