In het ideale geval geeft de verzekeraar ook nog informatie over de betalingsregeling die hij aanbiedt. Dat komt naar voren uit het themaonderzoek van KKV onder 25 keurmerkhouders. De best scorende verzekeraars zijn Aegon, Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, Pro Life en Zilveren Kruis, die allemaal 4,0 van de in totaal 5 punten behaalden.
Staat klantbeleid centraal bij incassobeleid?
Onderzocht is of verzekeraars die het keurmerk voeren het klantbelang centraal stellen in hun incassobeleid en hun omgang met betalingsachterstanden van klanten. Daarbij is gekeken naar de onderdelen beleid en praktijk, transparantie en communicatie alsook naar mensen en middelen. Met de uitkomsten kunnen de keurmerkhouders vaststellen hoe zij het doen ten opzichte van andere.
Gemiddelde score is 3,4
De twee laagst scorende keurmerkhouders behaalden beide een gemiddelde totaalscore van 2,7. De gemiddelde score over 25 keurmerkhouders is 3,4. De audits geven de keurmerkhouders inzicht hoe zij hun processen kunnen verbeteren. Betaalprocessen zijn niet eerder onderzocht.
Verlengingsbrief bevat geen info over recht opzeggen
Behalve verbeterpunten voor de website, bleek uit het onderzoek ook gebleken dat 35% van de keurmerkhouders klanten in de jaarlijkse verlengingsbrief er niet expliciet op wijst dat de klant vanwege een premieverhoging het recht heeft om met ingang van de vervaldatum op te zeggen.
Zoek telefonisch contact bij betalingsachterstand
Ook doen keurmerkhouders er volgens de onderzoekers goed aan om telefonisch contact te zoeken met de klant als de betalingsachterstand aanhoudt. Ruim de helft (56%) doet dit niet. Metingen bij keurmerkhouders laten zien dat het aantal verzekeringen dat door een wanbetaling tot een eind komt, aanzienlijk lager is bij keurmerkhouders die telefonisch contact als vast onderdeel in hun proces hebben opgenomen. Bovendien is het heel klantgericht om persoonlijk contact te zoeken met de klant.
Trustoo berekent op basis van een tal van verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld reviews, een score per verzekeringsagent. Afhankelijk van deze score verdient een bedrijf een plaats in een lokale of landelijke top 10 van beste verzekeringsagenten. Bekijk hier de top 10 uit Breda, Eindhoven en Den-Bosch.