Lidwien Suur (Achmea): '34 uur per week haal ik niet'

Lidwien Suur (Achmea): '34 uur per week haal ik niet'

Lidwien Suur is RvB-lid bij Achmea. Ze heeft hart voor de vrouwenzaak, maar wil ook inhoudelijk aangesproken worden op haar rol bij de grootste verzekeraar. Dus dat doen we ook: Avéro Achmea blijft gewoon bestaan als het intermediaire merk en wordt niet uitgefaseerd, meldt Suur. En: "Ik ben een paar jaar weggeweest uit de verzekeringswereld. Dan ga je naar een netwerkbijeenkomst en staan daar allemaal mannen. Dat is niet de echte wereld."

Ze komt net iets te laat binnenlopen na de vergadering met de Raad van Bestuur van Achmea. Lidwien Suur maakt carrière. Sinds 1 september zit ze in de RvB van de grootste verzekeraar van het land. Ze kwam van de ANWB waar ze cfo was.

Ze oogt wat gespannen. “Ik ben wel geland”, zegt ze desondanks opgewekt. “Zes maanden zit ik er nu. Het blijft nog een mix tussen kennismaken en inwerken. Wat valt me dan op? Het is een professionele organisatie. Staat goed. Stabiel. De uitdagingen van een groot bedrijf zijn er ook: de besluitvorming gaat wat langzamer. De afstand tussen de onderdelen is groot. Je wilt zo’n bedrijf besturen vanuit de klantketen. Dat is complex hier. Vergt veel samenwerking”.

Bij de ANWB moest ze zich naast verzekeringen ook bezighouden met winkels, reizen en wegenwacht. “Maar het heeft ook wel wat van elkaar weg”, zegt ze. “De ANWB is een vereniging. Achmea is een vereniging met coöperatieve roots. Ik herken die culturen. Heel mensgericht. Op de klant gericht en op de medewerker. Ik heb me hier echt heel welkom gevoeld.”

Al gewend aan de auto met chauffeur?
“Uhuh…nou dat is best wel wennen. Heeft veel voordelen, want je kunt veel doen in de auto. Maar aan de andere kant ben je een stuk minder alleen. Ik zing niet meer mee met de radio.”

Een viertal jaren geleden werd besloten om in plaats van Avéro Achmea de merken Zilveren Kruis en Centraal Beheer via het intermediair aan te bieden. Avéro zou ‘uitgefaseerd’ worden. Nu is dat bij zakelijke schade en inkomen weer teruggedraaid. Het valt onder jouw verantwoordelijkheid. Waarom blijft Avéro Achmea toch bestaan?
“Ja, dat klopt. We wilden kijken met welke productcategorieën we via welk merk naar de markt konden. We hebben gekozen om pensioen exclusief via het intermediair en onder het merk Centraal Beheer naar de klanten te brengen. Hetzelfde geldt voor hypotheken, dat gaat voor 98 procent via het intermediair en 100 procent via het merk Centraal Beheer. Zorg hebben we net afgerond en gaat via Zilveren Kruis, ook via het intermediair en direct. Het lastigste was zakelijke schade en inkomen. Dat wilden we helemaal naar Centraal Beheer brengen en daarmee zouden we dan Avéro schrappen.

"We hebben inderdaad besloten om dat niet te doen. Er is serieus naar gekeken en we hebben een paar pilots gedaan. Veel gesprekken met het intermediair gevoerd. Je ziet dat de propositie  van Avéro Achmea – De Waarde van Advies – heel goed werkt. Het is een puur intermediair merk waarin we alle zakelijke schade en inkomens-oplossingen naar het intermediair kunnen brengen. Dan zie je dat dit in een aantal tests beter werkt onder het merk Avéro Achmea dan onder Centraal Beheer. Vooral omdat je onder Centraal Beheer ook een grote directe portefeuille hebt. Het is dan toch lastig in je communicatie om uit te leggen dat er ook nog een portfolio is dat via het intermediaire kanaal gaat. Nu staat er in schade en inkomen een directe poot via Centraal Beheer en een intermediaire poot via Avéro Achmea.”

Zakelijke schade en inkomen wilden we helemaal naar Centraal Beheer brengen en daarmee zouden we dan Avéro schrappen. We hebben inderdaad besloten om dat niet te doen.”

Wat bij Zilveren Kruis wel kan, namelijk distributie via direct en via het intermediair, kan niet met Centraal Beheer in schade en inkomen?
“Dat komt omdat Zilveren Kruis alleen zorg is. Centraal Beheer heeft tal van producten in schade en inkomen en dan is het belangrijk hoe dat zit met portefeuillerecht en klanteigenaarschap.”

Het intermediair wilde het niet, ageerde tegen de plannen en piepte dus moord en brand…
“Ze hebben niet geageerd. We hebben het heel goed uitgelegd en besproken en vervolgens onze plannen aangepast. Het riep wel veel vragen op: ‘Is het dan nog wel mijn klant?’ ‘En gaan jullie dan niet cross-sellen op andere producten?’ Dat was niet onze intentie, maar we begrepen de vragen. En het is moeilijker uit te leggen dat de dienstverlening hetzelfde blijft als je het intermediaire merk schrapt en de producten onder een ook direct opererend merk brengt. Daarbij waren ze wel heel positief overAvéro Achmea. Dan maken we het onszelf wel heel moeilijk. Avéro Achmea met zakelijke schade en inkomen en Zilveren Kruis met zorg werken nu via een samenwerkingsovereenkomst samen met het intermediair. Het portefeuillerecht ligt bij het intermediair. Bij pensioen en hypotheken via Centraal Beheer werken we met leverings- en bemiddelingsvoorwaarden. Het intermediair werkt dan op fee-basis – de klant betaalt - en het Intermediair heeft dan geen portefeuillerecht.

Lidwien Suur (fotograaf: Wilco van Dijen)

Nu gaat 4,5 miljard euro van de 20 miljard omzet van Achmea via het intermediair.. “Ik verwacht dat het stabiel blijft”, zegt Suur. “In die intermediaire markt doen we – naast hypotheken – voornamelijk zakelijke verzekeringen. Wij denken dat daar de waarde van advies ook het grootst is. En in die zakelijke markt is het intermediair het dominante kanaal. Ik verwacht niet dat dat gaat veranderen de komende jaren. Er zijn kansen genoeg voor ons en voor hun. De top 65 van het intermediair bedienen we vanuit een team intermediaire regie. En dat team staat niet opgesteld per merk. Ze praten met het intermediair over zowel Zilveren Kruis, Centraal Beheer als Avéro Achmea. Ze nemen het hele pakket mee”.

Er zitten nu twee vrouwen in de RvB bij Achmea. Hoe belangrijk is dat?
“Dat is belangrijk. Ik ben een paar jaar weggeweest uit de verzekeringswereld. Dan ga je naar een netwerkbijeenkomst en staan daar allemaal mannen. Dat is niet de echte wereld. Dan denk ik: ‘Het is wel echt nodig die aandacht voor vrouwen’. Achmea vindt het ook belangrijk. Je hebt een voorbeeldrol.”

Kan het je eigenlijk wel schelen of ze je nu wel of niet als vrouw hebben gevraagd.
“Ik weet niet of ik aangenomen ben omdat ik vrouw ben. Dat maakt me inderdaad ook niet uit. In die hele discussie rond quota zag ik een mooie uitspraak. Een vrouw zei: ‘Ik word liever aangenomen omdat ik een vrouw ben, dan dat ik expres niet word aangenomen omdat ik een vrouw ben’. En als we even kijken naar de afgelopen 50 tot 100 jaar, dan werden er heel veel vrouwen niet aangenomen omdat ze een vrouw waren. Ik ben wel voor een quotum en dat ook al heel lang. Je wordt gedwongen om beter te zoeken. Achmea valt formeel niet eens onder het quotum. We zijn niet beursgenoteerd. Maar als je ziet hoe intrinsiek er hier met het onderwerp diversiteit wordt omgegaan, dan is er ook geen quotum nodig”.

Lidwien Suur

Lidwien Suur (45) trad in september 2019 toe tot de Raad van Bestuur van Achmea. Ze studeerde International Business aan de Universiteit van Maastricht en begon haar loopbaan in 1998 als management trainee bij ING/Nationale-Nederlanden. Daar was zij onder meer directeur Inkomensverzekeringen en programmadirecteur Strategie. Suur was vanaf begin 2012 algemeen directeur van Unigarant en ANWB Verzekeren en maakte deel uit de ANWB-directie. In 2016 werd zij CFO van de ANWB. Lidwien Suur is binnen de Raad van Bestuur van Achmea verantwoordelijk voor de divisie Schade & Inkomen, de divisie Centraal Beheer, de divisie Interpolis, Marktstrategie & Innovatie en Achmea Corporate Relations.

Bewijs dat eens met cijfers…
“Het afgelopen jaar hebben we twee externe directeuren aangenomen: allebei vrouw. We hebben drie externe senior managers aangenomen: dat zijn drie vrouwen. Van de 12 interne benoemingen op senior management niveau waren er acht vrouw. En dat ook omdat we intern de norm hadden om die 30 procent te halen. We zijn nu bij aan het trekken. In de RvB: twee van de zes zijn vrouw. Op senior management niveau zijn we van 29 naar iets meer dan 30 procent gegaan. In de directieraad, die zit net onder de RvB, zitten we nu op 23 procent. Over het hele bedrijf is 50 procent vrouw bij Achmea. We zijn nog niet klaar. Het is hard werken…”

De mannen spreken Spaans en de vrouwen Frans en wij leerden dus Spaans met een heel vet accent. Maar we bleven lastig te verstaan. Ik denk dat we dat nu anders zien.”

Hoezo is het hard werken?
“Die streefcijfers helpen enorm, maar je moet ook creatiever zoeken. Toen ik ging werken was er discussie over het vergroten van het aandeel van vrouwen in de organisatie. Dan kreeg je vaak als oplossing: ‘Fix the women’. Wat moet je als vrouw anders doen om aansluiting te vinden bij de mannen? Vrouwen moesten veranderen en dan kwamen ze er wel. De mannen spreken Spaans en wij Frans en we leerden Spaans met een heel vet accent. Dus we bleven lastig te verstaan. Ik denk dat we dat nu anders zien. We willen niet meer die vrouwen veranderen. We willen geen halve kerels. We denken dat diversiteit iets toevoegt. Er is dus wel iets veranderd”.

Inkomen kent ook vele uitdagingen

Suur: “De collectieve inkomensmarkt is heel concurrerend. Het is daar lastig om goede rendementen te halen. Het ziekteverzuim neemt toe. En dat maakt het voor de hele markt lastig. Hoe zorgen we voor minder uitval?,  is de vraag die iedereen bezig houdt. Het is een kwestie van de lange adem.”

De weg naar de top stagneert desondanks. Wat is je advies voor de vrouwen die over tien jaar op jouw stoel willen zitten?
“Mijn advies? Laat weten wat je ambitie is. Vrouwen denken al snel: ‘Ik doe mijn werk hartstikke goed, dan zien ze wel dat ik een stap hoger kan’. Ik denk dat het toch wel handig is als je je hand opsteekt. En: we zien dat meer meisjes afstuderen dan jongens. De eerste jaren van het werkende leven gaan goed. Tussen de 30 en de 40 jaar, in het middenmanagement, gaat het opeens de andere kant op. Heeft met de balans tussen werk en privé te maken. Het is belangrijk dat je het thuis goed regelt. En als je een andere keuze dan de meeste mensen maakt - zoals ik heb gedaan - sta er dan ook voor. Laat je niet van het pad afbrengen door vrienden, broers, zussen, schoonouders, kennissen, de juffen én het schoolplein. Er zijn heel veel mensen die er iets van vinden. Maar dat is niet zo relevant. Ik heb een tweeling en altijd full time gewerkt. Mijn tip is dat je het met je gezin goed regelt. Met name met je partner. En de rest van de wereld….laat die maar.”

Laat je niet van het pad afbrengen door vrienden, broers, zussen, schoonouders, kennissen, de juffen én het schoolplein. Er zijn heel veel mensen die er iets van vinden. Maar dat is niet zo relevant.”

Jullie trokken onlangs de aandacht met een nieuwe cao met een 34-urige werkweek
“We zijn een van de eerste partijen die dat in een cao afspreekt. De 34-urige werkweek gaat overigens pas in 2021 in. We lopen voorop en dat levert positieve en wat negatieve reacties op. De werkgelegenheid in deze sector neemt af en de aard van het werk verandert. En mensen willen toch een andere werk-privé-balans. Mensen hebben tijd nodig om bij te komen van het werk. En om andere dingen te doen naast het werk. Die veranderingen zijn gaande. Dat maakt ons ook een aantrekkelijke werkgever”.

Die 34 uur per week haal je vast zelf niet…
“Nee, die haal ik niet. Ik tel de uren ook niet, want ik vind het ook erg leuk om dit werk te doen”.

Schade is een lastige markt

Suur: “Als je kijkt naar de markt is er lang structureel verlies gemaakt in de zakelijke schademarkt en in motorrijtuigenverzekeringen. Nu worden de rendementen beter. Dat moet ook wel. Afgelopen jaar is de zakelijke markt harder geworden. Veel prijzen zijn verhoogd en in een aantal sectoren met hoge risico’s zijn de premies nog sterker gestegen. Of verzekeraars hebben gezegd dat ze dat niet meer willen verzekeren zonder de juiste preventiemaatregelen. Voorkomen van schade wordt steeds belangrijker. Het schadebedrijf van Achmea is gezond. Het zakelijke gedeelte ook. Maar ieder jaar begin je weer op nul. We zijn nu tevreden met de verbetering van het rendement. Het is geen bleeder. Het is een van onze commerciële speerpunten.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.