Naast premiestelling en schadeafhandeling laten zakelijke klanten ook het contact en de kwaliteit van de service meewegen in hun oordeel. Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek voor de zakelijke markt dat is uitgevoerd in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Voor het onderzoek werden 2.400 zakelijke klanten ondervraagd over twaalf verzekeraars.
Alle verzekeraars scoren tussen de 7 en 8
Het gemiddelde oordeel over de dienstverlening van de onderzochte maatschappijen komt uit op 7,5. De onderlinge verschillen zijn overigens klein. Centraal Beheer krijgt met een 7,9 de hoogste score. Allianz en Nationale-Nederlanden komen als minste uit de bus, maar nog wel met scores boven de 7.
De verzekering zelf krijgt gemiddeld een 7,4. Zoals gebruikelijk in klantonderzoek ligt de score voor de premie lager, in dit geval op gemiddeld 6,8.
Particulier maakt dezelfde overwegingen
De overwegingen van zakelijke klanten verschillen weinig van de bevindingen uit klanttevredenheidsonderzoek naar de particuliere markt. Ook in het onderzoek Verzekeraars in beeld hebben tevredenheid over de schadeafhandeling en het contact een belangrijke invloed op een positieve beoordeling. De hoogte van de premie is voor particulieren vaak aanleiding voor een slechte waardering.