Het uitblijven van zware weersomstandigheden laat zich terugzien in de combined ratio van ASR. Die kwam voor 2019 uit op 93,5 procent. Een half procentpunt lager dan de 94-96 procent die de verzekeraar zichzelf ten doel stelt. De premieomzet in het schadesegment nam toe tot net geen 3,2 miljard euro. Een volledig organische groei van 3,7 procent.
Leven en Loyalis
De geschreven premies in het segment Leven namen toe met 53 miljoen tot 1.619 miljoen euro, een stijging die ook voor een belangrijk deel is toe te schrijven aan de Loyalis-overname. De integratie verloopt volgens ASR voorspoedig en de bijdrage van de Heerlense verzekeraar aan het operationeel resultaat is hoger dan verwacht.
Vasthouden aan strategie
ASR-ceo Jos Baeten is zeer content met de resultaten. In een toelichting stelt hij dat de financiële discipline en het ‘value-over-volume-principe’ vruchten afwerpen. “Al onze bedrijfsonderdelen realiseren aanhoudend sterke operationele resultaten met de consistente en succesvolle uitvoering van onze strategie”, schrijft Baeten.
Geen wind, meer winst
Baeten staat ook stil bij de verbetering van het schaderesultaat. Hij zag een verbetering van de prestaties in alle productlijnen. “De vergelijking met 2018 valt gunstig uit, want in 2018 hadden we de hoge schadelast van de januaristorm terwijl in het afgelopen jaar de schadelast relatief laag was”, zegt de bestuursvoorzitter. De winst helemaal toeschrijven aan de weergoden gaat echter te ver: “Winstgevende groei wordt gerealiseerd door focus op goed vakmanschap, klantgerichte dienstverlening en kostenbeheersing.”
Sterke positie in DC
Voor het Leven-segment is Baeten tevreden met de positie die het bedrijf inneemt met het WerknemersPensioen. “De bruto geschreven premies van het WerknemersPensioen zijn toegenomen met ruim 50 procent waarmee ASR een sterke positie op de DC markt verworven heeft. Samen met de premies van Loyalis compenseert dit de daling van premies van Individueel Leven en Pensioen DB.”