Consumentenbond en ConsumentenClaim onderzoeken juridische stappen tegen Yarden

Consumentenbond en ConsumentenClaim onderzoeken juridische stappen tegen Yarden

De Consumentenbond en claimstichting ConsumentenClaim onderzoeken samen of ze een juridische procedure kunnen aanspannen tegen Yarden. Ze willen weten of nood zo hoog was dat de uitvaartverzekeraar eenzijdig de polisvoorwaarden mocht wijzigen.

Dat zei Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond, maandagavond in de uitzending van consumentenprogramma Radar. De bond raadt consumenten aan sowieso bezwaar te maken tegen de bevriezing van hun pakketpolis en een recent aangekondigde premieverhoging van 2%. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan kunnen verzekerden niet te maken krijgen met verjaring.

'Niet bewezen dat de nood hoog was'

Yarden beroept zich voor de genomen maatregelen op de en-bloc-clausule. Die clausule maakt het mogelijk eenzijdig polisvoorwaarden aan te passen. “Alleen als de nood heel hoog is, mag een verzekeraar iets veranderen in de voorwaarden. Wij zijn er niet van overtuigd dat de nood zo hoog was”, aldus Donat bij Radar.

De Consumentenbond heeft een lange lijst vragen gesteld aan Yarden. Die hebben de bond nog geen helderheid opgeleverd, zei Donat. Volgens de woordvoerder is nog steeds niet bewezen dat Yarden niets anders restte dan het bevriezen van de waarde van de pakketverzekeringen.

Meldpunt voor consumenten

De bond opent daarom samen met ConsumentenClaim een meldpunt op hun gezamenlijke actiesite Claimservice.nl. Ze onderzoeken of ze samen stappen kunnen nemen tegen de uitvaartverzekeraar, die dit jaar opgaat in marktleider Dela. Op de site staan ook voorbeeldbrieven om bezwaar te maken.

Yarden maakt een moeilijke tijd door en moest al eerder onder druk van DNB de verzekeringsactiviteiten te koop zetten. In eerste instantie had niemand belangstelling.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.