Komt elk jaar de kunstboom van zolder, of liever de kou in voor een echte kerstboom?
"Ik heb meerdere mini-fiberboompjes met gekleurde verlichting erin en deze komen elk jaar traditiegetrouw volledig gedecoreerd uit de kast, samen met andere ornamenten. Dat is wel zo gemakkelijk. Het bezoeken van een Kerstmarkt behoort ook tot de traditie. Dat was eerst een aantal keren in Duitsland, vorig jaar Londen en dit jaar was het in Boedapest. Daarnaast vind ik het heerlijk om rond die dagen Kerstfilms te kijken, Kerstmuziek te luisteren en lekkere hapjes en drankjes te serveren aan mijn gasten."
Op welke manier viert Van der Smitte en Partners de feestdagen?
"Wij hebben net als andere intermediairs te maken met de decemberdrukte. Omdat wij ook veel adviseren op het gebied van zorgverzekeringen is het vanaf medio november extra druk bij ons. We hebben het kantoor gezellig gedecoreerd met gekleurde lampjes en ornamenten, we genieten van onze Kerstpakketten en zijn dit jaar op vrijdag 27 december gesloten, zodat mijn collega’s en ik meer tijd hebben om samen met de familie door te brengen. Daarna kunnen wij extra opgeladen weer samen de schouders eronder zetten en het jaar goed afsluiten voor onze klanten."
Mensen in de gezondheidszorg leveren fantastisch werk. Ik wens hen lagere werkdruk, efficiëntere werkprocessen en vooral meer werkplezier toe”
Welke resultaat uit 2019 maakt u trots?
"Elke dag dat wij de verwachtingen van de klant kunnen overtreffen is een resultaat om trots op te zijn. Daarnaast hebben wij met het team een aantal projecten opgezet om onze dienstverlening verder te verbeteren. Het blijven ontwikkelen van jezelf en kritisch naar jezelf blijven kijken is erg belangrijk. Mijn goede voornemen sinds 2018 was om daarbij de balans tussen werk en privé goed te bewaken. Het maakt mij trots dat is in 2019 wederom is gelukt."
Wat wordt in het nieuwe decennium de belangrijkste ontwikkeling voor de financiële dienstverlening?
"De meeste winst is volgens mij te behalen met betere automatisering. Automatiseer zoveel mogelijk met een eigen persoonlijke touch, zodat je meer tijd overhoudt voor het adviseren van je klanten. Daarmee hou je je dienstverlening ook betaalbaar. Wij hebben natuurlijk niet de financiële middelen die verzekeraars en andere grote partijen hiervoor hebben, maar roei met de riemen die je hebt en wees creatief. Ook ons kantoor is op onderzoek uitgegaan en wij hopen in 2020 flinke slagen te kunnen maken op dat gebied."
Ondertussen sleutelt minister van Financiën Wopke Hoekstra vlijtig door aan de adviesbranche. Is het allemaal nodig?
"Onze minister is bezig met diverse dossiers. Dat een ex-kankerpatiënt met een schone lei een overlijdensrisicoverzekering kan afsluiten vind ik een goede zaak. Onzichtbare schade aan de zonnepanelen dient door de markt opgelost te worden volgens de minister en behoort volgens hem niet tot de onverzekerbare risico’s. Onverzekerbaarheid is echter een thema om goed in de gaten te blijven houden voor onze klanten. Het dossier over actieve provisietransparantie op schadeverzekeringen betreft een aanscherping op de IDD. Er dient te worden toegezien op een duidelijke toelichting aan de klant over het onderscheid in distributiekosten en provisie. Provisie vangt namelijk ook de nazorg op die de adviseur heeft en distributiekosten zijn louter voor de verkoop, dus van toepassing op een direct writer."
We wensen elkaar natuurlijk allemaal het allerbeste voor 2020. Wie verdient wat u betreft nog een beetje extra aandacht en voorspoed?
"Mensen die werken in de gezondheidszorg, want die leveren fantastisch werk. Ook werken zij vaak door gedurende de feestdagen. Vooral voor ouderen en chronisch zieken zijn deze mensen een rots in de branding. Ik wens hen een lagere werkdruk, efficiëntere werkprocessen en vooral meer werkplezier toe."