Nog geen helderheid over voortbestaan Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nog geen helderheid over voortbestaan Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Het is nog onduidelijk of het Keurmerk Klantgericht Verzekeren wordt voortgezet. De verwachting is dat uiterlijk medio volgend jaar helder wordt of het keurmerk van de Stichting Toetsing Verzekeraars (Stv) al dan niet een toekomst heeft. Een en ander hangt af van het uiteindelijke voorstel van het Verbond van verzekeraars om onder meer de toetsing effectiever en efficiënter in te richten.

Het plan is in hoofdlijnen besproken op de ALV van het Verbond, maar er zijn nog verschillende scenario’s mogelijk. Het Verbond gaat het komende halfjaar eveneens aan de slag om de zelfregulering op te schonen en te actualiseren. Onderdeel van het plan is dat de onafhankelijke Stichting toetsing verzekeraars (Stv) een keer per drie jaar de naleving van alle zelfregulering gericht op het klantbelang onder de loep neemt via deskresearch en interviews/audit. Daarnaast toetst de Stv alle procesmatige regelingen in een periode van vijf jaar via een self-assessment. De toetsing geldt voor alle leden van het Verbond.

Wat kan beter bij toetsing zelfregulering?

“Het is niet meer dan logisch om met enige regelmaat stil te staan bij de vraag: wat gaat goed, maar vooral ook: wat kan beter bij de toetsing van de zelfregulering? Bij dit proces betrekken we nadrukkelijk al onze leden. Hun input verwerken we in een concreet uitgewerkt plan dat we in juni 2020 aan de leden voorleggen,” licht Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond, toe.

Jaarlijks onderzoek naar risico

Naast het voornemen voor een effectievere en efficiëntere toetsing, is het voorstel om in principe jaarlijks een onderzoek uit te voeren naar een mogelijk (toekomstig) risico dat ziet op het handelen van verzekeraars met gevolgen voor de klant. Op deze manier kijkt de sector ook naar thema’s waar nu geen zelfregulering voor is. “Aan de hand van de resultaten gaan we per keer bekijken hoe we hier opvolging aan kunnen geven. Dat kan in de vorm van een bijeenkomst zijn, maar eventueel nieuwe zelfregulering sluiten we ook niet uit. Maar alleen als de sector hiervoor kiest,” benadrukt Weurding.

Zelfregulering van belang voor sector

De zelfregulering is een van de belangrijkste fundamenten onder de verzekeringssector en in het belang van zowel klant als verzekeraar. De basis wordt gevormd door de Gedragscode Verzekeraars. Onder deze ‘moedercode’ vallen de regelingen die zijn gericht op gedrag richting de klant en de reputatie van de branche, zoals de klachtenregeling en het recht op contra-expertise bij schade. Daarnaast kent de sector zelfregulering die is gericht op een efficiënte bedrijfsvoering, waarbij gedacht kan worden aan de bedrijfsregelingen voor motorrijtuigenverzekeraars over de wijze van schadeafwikkeling.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.