De voormalig autocoureur en analist Ziggo Sport gaf het publiek een inkijkje in de snelle wereld van de autosport. Maar ook in de innovaties in de Formule 1 (“Dat zit nu ook allemaal in jullie auto’s.”) G-krachten (“Wanneer je in 2 seconden van 300 kilometer per uur naar nul gaat, komt er bij het remmen 4 tot 5 keer je eigen gewicht op je nek.”), discipline en Max Verstappen.
Raceauto nooit verzekerd
Verzekeren kwamen eveneens aan bod. Of beter gezegd: niet-verzekeren. De raceauto’s zijn namelijk nooit verzekerd. De coureurs zelf wel; een premie van € 30.000 tot € 40.000 euro is vrij normaal, al kan die ook zo maar 6 keer over de kop gaan, aldus Doornbos.
Alles draait om digitalisering
De ex-coureur vormde het sluitstuk van de AM-dag, waar Alexander Klöpping het spits mocht afbijten op het grootste verzekeringsevent van Nederland, die plaatsvond in de historische Van Nelle fabriek in Rotterdam. De internetondernemer, bekend als eindbaas van de journalistieke knipseldienst Blendle, nam een volle zaal van honderden bezoekers mee naar de toekomst, waar alles om digitalisering draait. Hij ging vooral in op Amazon dat elders het dagelijks leven bepaalt.
Volgend jaar jubileumeditie AMdag
‘I am:curious | New ideas for new horizons’ was het thema van de AMdag die volgend jaar zijn jubileumeditie beleeft: de branchedag voor de financiële dienstverlening vindt dan voor de dertigste keer plaats. De 29e editie maakte opnieuw duidelijk dat digitalisering, robotisering, big data en technologie de toekomst van de sector bepalen.
Verzekeraars moeten naar klanten luisteren
Al blijft het van belang dat verzekeraars gewoon naar klanten luisteren. “Als verzekeraars niets doen, houdt het vroeg of laat op”, waarschuwde Ali Niknam, oprichter van internetbank Bunq. “Ik maak me zorgen als niet minimaal de helft van mijn bedrijf in direct contact staat met de klant.”
AMdag niet compleet zonder branchedebat
Een AMdag zonder een branchedebat zou niet compleet zijn. ASR-bestuursvoorzitter Jos Baeten ging op het podium in debat met Geert Bouwmeester (de Goudse) en Ron Gardenier van de NVGA over het Nederlandse verzekeringslandschap. “We zijn nu op een punt gekomen dat nog meer consolidatie niet goed zou zijn voor de markt”, aldus Baeten, die zelf nog wel op zoek is naar overnames.
Volop netwerken op beursvloer
Ineke Kooistra (ceo van YoungCapital) en start-up ondernemer Eline Leijten (Plugify) namen het publiek in de plenaire zaal mee in hun (digitale) wereld. En marketingstrateeg Yousri Mandour (ICBS Marketing & Strategie) ging in op succesvol innoveren. Ondertussen konden bezoekers die echt de diepte in wilden gaan terecht in enkele tientallen expert- en beurssessies. En op de beursvloer werd nog lang volop genetwerkt.