Klöpping hield het gehoor voor dat “ons leven zo lekker mogelijk wordt gemaakt door technologie”. Amazon is bepalend. In Nederland heeft het Amerikaans bedrijf nog een geen voet aan de grond gekregen, maar er wordt volgens de internetondernemer gefluisterd dat dat snel ander wordt. “Het fluistervolume wordt steeds heftiger.”
Amazon komt ook naar Nederland
Amazon is bepalend voor de digitale wereld. Het bedrijf maakt succesvolle producten na en brengt die op de markt. Amazon weet namelijk alles. “Wanneer je een abonnement hebt op Amazon, overweeg je nooit meer om naar een andere winkel te gaan, zoals bol.com of AH.” Amazon heeft eigen vliegtuigen, eigen distributiecentra. “En als je niet thuis bent, heb je een camera boven je deur hangen en als er een Amazon-koerier voor de deur staat, gaat de deur automatisch open.”
AMdag is het grootste verzekeringsevent
Klöpping is een van de sprekers op de AMdag, het grootste verzekeringsevent van Nederland, die vandaag wordt gehouden in de historische Van Nelle fabriek in Rotterdam. Naar verwachting bezoeken vandaag tweeduizend verzekeraars, financieel adviseurs en stakeholders het branchefestijn om te praten over de toekomst van het vak. En om zich te laten inspireren op de beursvloer. De AMdag vindt dit jaar voor de 29e keer plaats.
Klöpping was al op zijn 16e internetondernemer
Als zestienjarige was Alexander Klöpping (1987) al ondernemer, zei hij tegen een volle zaal. De spraakzame nerd van de nieuwe generatie besloot ooit uit nood internetondernemer te worden. Als tiener wilde hij indruk maken op meisjes. Hoe doe je dat? Met buikspieren. Hij ontdekte via een tellsellachtig televisiekanaal een mooi apparaat dat je op je buikspieren zet en al lui liggend op de bank worden je spieren getraind. Hij besloot zijn Rabobank-rekening leeg te trekken en de betreffende apparaten in te kopen in China en door te verkopen. Zijn webwinkel was geboren. “Al zijn de buikspieren en nooit gekomen, want het apparaat werkte niet zo goed.”
Digitale ontwikkelingen zijn dichtbij
Tegenwoordig is de internetondernemer druk als eindbaas van de journalistieke digitale knipseldienst Blendle, die wel ‘iTunes van de journalistiek’ van de journalistiek wordt genoemd. En hij is zeer actief op social media, waar hij bericht over internethypes en technologische innovaties die hij vet vindt. Ook is hij bekend van het tv-programma De Wereld Draait Door, waar hij Matthijs van Nieuwerkerk meeneemt in digitale ontwikkelingen. Ook het publiek op de AMdag kon daar van meegenieten en zag hoe Van Nieuwerkerk in een uitzending werd voorzien van een virtualrealitybril en zo in een achtbaan plaatsnam. Levensecht. Net zo echt als alle digitale ontwikkelingen die dichterbij zijn dan we soms denken.