Hij doet die oproep als reactie op de verhardende verzekeringsmarkt. “Met name bij zakelijke risico’s kondigen verzekeraars sterke premiestijgingen aan en worden sommige risico’s zelfs helemaal uitgesloten”, aldus de Jong, die op 13 december een van de sprekers is op het symposium De Waarde van financieel advies van Amsterdam Centre for Insurance Studies. “Ook in de consumentenmarkt stijgen de premies en vindt verharding plaats tussen verzekeraars en intermediairs.”
Intermediair moet tegendruk geven
Hij vindt dat het intermediaire kanaal voldoende tegendruk moet blijven geven nu de relatie tussen verzekeraars en intermediairs killer en veel zakelijker is geworden. “Doordat de resultaten van verzekeraars de afgelopen jaren niet al te best waren, moesten verzekeraars maatregelen nemen van de DNB. Elke branche moet rendabel zijn en dat heeft geleid tot premie- en risicoaanpassingen.”
Hij verwacht dat de komst van actieve provisietransparantie de relatie tussen verzekeraars en intermediairs verder verzakelijkt en noemt dat een goede zaak, “omdat het intermediair meer gedwongen wordt om als belangenbehartiger van de klant op te treden. Juist in een consoliderende markt is de klant gebaat bij een intermediair kanaal dat namens hen een vuist kan maken naar verzekeraars.”
Marktmacht verzekeraars moet worden tegengehouden
Hij onderstreept het belang van de onafhankelijke positie van het intermediair om de marktmacht van verzekeraars tegen te houden. “Des te minder verzekeraars des te belangrijker het intermediaire kanaal. Maar dan moet het intermediair ook echt zijn onafhankelijke rol pakken”, aldus de Jong.