nieuws

Enno Wiertsema (Adfiz) houdt hoop op verplicht label verkoopadvies

Branche 855

Minister van Financiën Wopke Hoekstra gaat adviseurs niet in drie verschillende categorieën onderbrengen. Als het aan de minister ligt, wordt aan het label ‘onafhankelijk’ wettelijk verankerd. Adfiz-directeur Enno Wiertsema hoopt echter nog steeds dat verkoopadviseurs verplicht kleur moeten bekennen. “Zeker nu de verkoopadviseur zelf geen belang bij heeft om de klant uit zichzelf over zijn beperkingen te informeren”, schrijft Wiertsema in zijn maandcolumn.

Enno Wiertsema (Adfiz) houdt hoop op verplicht label verkoopadvies

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat meer dan de helft van de consumenten niet beseft dat hun huisbankier alleen zijn eigen producten promoot. Bijna één op de tien klanten denkt zelfs dat hun bank of verzekeraar een complete en afgewogen marktvergelijking maakt. Volgens Wiertsema toont dat aan dat het niet alleen nodig is om eisen te stellen aan het begrip ‘onafhankelijkheid’, maar dat het minstens zo belangrijk is dat een klant die kiest voor de lage toegevoegde waarde van verkoopadvies geïnformeerd wordt over de beperkingen van die dienstverlening.

Niet drie, maar twee labels

Als de minister afstapt van het idee van drie type adviseurs, dan pleit Wiertsema ervoor om er twee soorten te onderscheiden. Een adviseur die zich beperkt tot de eigen producten, moet het label verkoopadvies dragen. Een marktvergelijking op basis van een toereikend aantal producten geeft het recht op de titel ‘onafhankelijk.’ Alles wat daar niet onder valt, mag zelf een naam kiezen, om “zo recht te doen aan de diversiteit van de markt”, schrijft Wiertsema.

Veilig een eerlijk

“Op deze manier is het voor de klant direct duidelijk wat voor vlees hij in de kuip heeft en kan hij weloverwogen kiezen met welk type adviseur hij in zee wil en wat daar de consequenties van zijn. Dat is veel duidelijker, maar vooral ook eerlijker en veiliger voor de klant.”

Reageer op dit artikel