nieuws

‘Zorg ervoor dat iemand past bij het DNA van je organisatie’

Branche 1323

Het vinden van nieuwe medewerkers in de financiële dienstverlening is een fikse opgave. Bijna alle ondernemers die het Zakelijk Platform van Adfiz bezochten, staken een groene kaart omhoog toen hun de vraag werd gesteld of ze moeilijk aan nieuwe mensen komen. Groen stond voor ja. Slechts een enkele rode kaart ging de lucht in.

‘Zorg ervoor dat iemand past bij het DNA van je organisatie’

De Adfiz-bijeenkomst in Nieuwegein stond in het teken van het werken met de juiste mensen. Hoe vind je die? Hoe behoud je ze? Veel ondernemers lopen er tegenaan dat ze veel moeite moeten doen om de juiste medewerkers binnen te halen.

Omgekeerde rollen

In elk geval is volgens Mark Dukers van Dukers & Baelemans de tijd voorbij dat je als medewerker blij mag zijn als je voor een bepaald bedrijf mag werken. De rollen zijn volgens hem omgekeerd: je moet als bedrijf vaak blij zijn als iemand bij je wil werken. Dukers nam plaats in een panel, waar ook Jeanette Hadderingh (Nibe-SVV), Ewald Bary (Lindenhaeghe) en Wesley van ’t Hof (Hoffelijk) onder leiding van Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan deelnamen.

Veel fout

Van ’t Hof weet wel een oorzaak aan te wijzen waarom het vak van financieel adviseur niet zo in trek is. “De sector is in staat te lang stil te staan bij het verleden. Daardoor wordt gedacht dat er veel fout is.” Hij vergelijkt het met het vak van leraar. “Daar wordt veel gestaakt. Dan denken mensen ook niet ‘laten we maar leraar worden’.” In elk geval is volgens de eerste man van Hoffelijk de kans hierdoor klein dat iemand min of meer per ongeluk het vak inrolt. Ewald Bary deelt die mening. “Hoe beïnvloed je het dat mensen per ongeluk in het vak terechtkomen?”, vraagt hij zich af.

Passie

Voor Hadderingh staat als een paal boven water dat passie voor het vak en de intrinsieke motivatie om voor het vak te kiezen in elk geval aanwezig moeten zijn om er een succes van te maken in de financiële dienstverlening. In het publiek vraagt iemand zich wel af hoe het vak voor het voetlicht gebracht kan worden bij de jonge generatie. “Vraag een jongen van 17, 18 wat een verzekeringsadviseur is en hij weet het niet. Op de vraag waar hij dan een autoverzekering moet afsluiten, antwoordt hij: ‘bij de bank’. Een scholier kiest niet voor de branche als ze het vak niet kennen.”

Overstappen

Volgens Van ’t Hof is een uitstekende betaling in elk geval geen reden dat iemand nu bij toeval het vak inrolt. “Er wordt niet meer buitensporig betaald.” De ervaring is dat werknemers uit de bancaire sector bijvoorbeeld niet zo snel overstappen naar de financiële dienstverlening, vaak vanwege de extra incentives die grote bedrijven als banken en ook verzekeraars bieden.

Goed voor medewerkers

De panelleden zijn het er allemaal over eens dat van belang is om goed te zijn voor medewerkers. Dat kan volgens Bary bijvoorbeeld door te investeren in opleiding. Al denkt hij niet op voorhand altijd aan een vakopleiding. “Dat kan mindfulness zijn of een training life-work-balance.” Maar het kan ook door mensen te betrekken bij de processen, zegt iemand in het publiek. Of ervoor zorgen dat de pensioenvoorziening in orde is. “Wanneer er voor het gezin van de medewerker wordt gezorgd, geeft dat zekerheid.”

Jonkies zoeken betekenis; maak het werk relevant en betekenisvol

Betekenisvol

En wanneer er dan wel een nieuwe medewerker in beeld komt, hoe houd je die binnen? Vooral het vasthouden van de jongere generatie is een uitdaging. Recruiter Steven Niamut, die is verbonden aan Adfiz, geeft het publiek één tip: “Jonkies zoeken betekenis. Maak het werk relevant en betekenisvol.”

DNA

Ook het DNA van de organisatie is van belang, vindt de recruiter. “Hoe dichter iemand bij het DNA van de organisatie zit, hoe groter de kans dat iemand aan de organisatie verbonden blijft”, aldus Bary. Iemand moet passen bij een bedrijf om hem of haar langer on board te houden.

Veldsink

Bij de Veldsink Group is het Veldsink-DNA leidend voor wie wel en niet de gelederen komt versterken. “We zoeken de juiste mensen om ons heen die bij ons passen”, aldus directeur Jeannette Veldsink. Zij en en hoofd P&O Kitty van den Biggelaar van de Veldsink Groep vertelden tijdens de Adfiz-bijeenkomst hoe zij nieuwe medewerkers vinden.

Ontwikkelen

Veldsink heeft bijvoorbeeld een eigen academy om in te spelen op de wens van jongeren om zich te willen blijven ontwikkelen. Maar eveneens wordt goed gekeken naar de loopbaanwensen. “Er zijn in het afgelopen half jaar toch al 20 tot 30 mensen binnen het bedrijf overgestapt”, aldus Van den Biggelaar.

Ambassadeurs

Ook Veldsink loopt aan tegen het probleem dat nieuwe medewerkers niet met tientallen in de rij staan. Jeannette Veldsink doet daarom een oproep aan haar collega’s. “Laten we trots zijn op ons vakmanschap en laten we met zijn allen ambassadeurs zijn van het vak om ervoor te zorgen dat de medewerkers weer komen.”

Reageer op dit artikel