nieuws

Erik Roddenhof (Persgroep): ‘Aankoop Independer logische stap voor mediabedrijf op zoek naar transacties’

Branche 1897

De overname van Independer was volgens de Persgroep-ceo Erik Roddenhof “zo logisch als het maar zijn kan”. Op am:innosurance in Utrecht sprak Roddenhof over de reden waarom het uitgeversconcern zich vorig jaar op de verzekeringsmarkt stortte. “Wij zijn de verdieping richting de transactie.”

Erik Roddenhof (Persgroep): ‘Aankoop Independer logische stap voor mediabedrijf op zoek naar transacties’

Volgens Roddenhof is de ambitie van de Persgroep overleven. Het bedrijf begon ooit als slechtlopende drukkerij in België, en is nu een multinational met 1,5 miljard euro omzet uit wijd uiteenlopende media-activiteiten. Volgens Roddenhof verbergt die ontstaansgeschiedenis de disruptie die er in de media heeft plaatsgevonden.

Nieuws niet gratis

Maar de media overleven nog steeds. “Mensen hebben inmiddels geleerd dat online nieuws niet gratis is. En we hebben van Netflix geleerd dat de online betalingsbereidheid ongeveer een tientje per maand is.” Van de anderhalf miljoen betalende abonnees heeft volgens Roddenhof inmiddels een derde een digitaal abonnement. Maar daar houdt het niet op.

“Om te overleven, moeten we meer verdienmodellen hebben dan advertenties en abonnementen”, zegt Roddenhof tegen de zaal. Hij wijst erop dat de krant vroeger helemaal vol stond met kleine advertenties. “We hadden alle auto’s, alle banen en alle woningen al in de krant. We hebben alleen eventjes niet goed opgelet.” De Persgroep probeert nu al deze potentiële advertentieomzet weer terug te winnen.

Oogje op Funda

Dat begon met de Nationale Vacaturebank en Autoscout en werd vorig jaar opgevolgd door de aankoop van Independer. En Roddenhof biecht op dat hij in diezelfde categorie nog een grote vis op het oog heeft. “Ik breng jaarlijks een bezoekje aan Funda. Tot nu toe nog onsuccesvol.”

Adverteren op Google is als flyeren in de rij voor de kassa. Voor die tijd is al zoveel meer gebeurd

Volgens Roddenhof is het niet meer dan logisch dat een mediabedrijf opvolging zoekt richting transacties en verkoop. Volgens hem bepalen de media de klantreis. “Adverteren op Google is als flyeren in de rij voor de kassa. Voor die tijd is al zoveel meer gebeurd.”

Zorgverzekeringen

Hij noemt als voorbeeld het najaar waarin zorgverzekeringen jaarlijks een thema zijn. “De premies zullen dan weer uitgebreid in de krant besproken worden. Het AD zal schrijven wat het betekent voor je portemonnee, de Volkskrant maakt misschien een macro-economische analyse. Dat betekent dat de consument onrustig wordt. Daar begint Independer met de advertising, in de krant of op de website. Het is de logische volgende stap.”

Onafhankelijkheid

Net als in de tijd dat Independer eigendom was van Achmea, speelt er nu weer een onafhankelijkheidsvraag. Gaat de commercie de agenda van de krant bepalen? Volgens Roddenhof heeft de Persgroep de redactionele onafhankelijkheid van alle nieuwsmedia – en Independer – via stichtingen dichtgetimmerd. “Independer dacht dat het in een gespreid bedje kwam. Maar ik kreeg net nog een appje van Coen (de Ruiter, red.) dat hij eindelijk iets bij de Volkskrant voor elkaar heeft gekregen voor het zorgseizoen.”

Hypotheektraject automatiseren

De Persgroep is volgens Roddenhof momenteel bezig met het uitrollen van Independer in België en Denemarken, de andere twee landen waar de uitgever actief is. “Belgen zijn conservatief, maar we gaan het toch doen.”

In Nederland stort Independer zich vol op financieringen. Het bedrijf wil het hypotheektraject volledig automatiseren en zet daar al de eerste stappen in. “De hypotheekmarkt heeft in feite ook nog maar drie productjes. Maar hoe voldoe je aan de zorgplicht? Daar zijn de ontwikkelaars van Independer nu volop mee bezig.”

Reageer op dit artikel