nieuws

Zomerserie (20) – Nadja Geers (Veldhuis Advies): ‘Meer waardering voor ondernemend Nederland’

Branche 1219

Geen wekker, geen stropdas, geen files. De rust van de zomervakantie is een uitstekend moment voor reflectie. Hoe kijkt de sector terug op de eerste helft van 2019? Vijf weken lang stelt AM elke dag zeven vragen aan een branchegenoot. Nadja Geers is operationeel directeur van Veldhuis Advies. Ze ziet de regeldruk voor ondernemers toenemen. “Als onafhankelijk advieskantoor merken we dat dit veel impact heeft op onze klanten.”

Zomerserie (20) – Nadja Geers (Veldhuis Advies): ‘Meer waardering voor ondernemend Nederland’

Welke vakantiebestemming kun je iedereen aanraden?
“Voordat ik 2,5 jaar geleden bij Veldhuis Advies startte, heb ik diverse jaren bij de Italiaanse verzekeraar Generali  gewerkt. Hiervoor ben ik in diverse Italiaanse steden geweest. Soms gecombineerd met een paar vakantiedagen. Zelfs in de stad is het al een heerlijke vakantiebestemming. Privé ben ik ook in de Abruzzen geweest, ter hoogte van Rome richting de Adriatische kust. Heerlijk in het voorjaar. Bergen en zandstrand, midden tussen de olijfvelden, wat landelijker en zeker nog geen grote toeristische bestemming. Die omgeving in combinatie met de heerlijke Italiaanse keuken, dat is een aanrader. Hopelijk gaan we volgend jaar weer eens terug.”

Gaat je telefoon helemaal uit op vakantie, of laat je stiekem je werkmail binnenlopen?
Mijn telefoon gaat eigenlijk nooit helemaal uit op vakantie. Ik heb verantwoordelijkheden en er kunnen spoedzaken of klachten spelen. Maar ik kan zaken zeker ook goed overlaten aan mijn collega’s, tijdens de vakantie ben ik graag eens niet bereikbaar. Dit jaar gaan de telefoons tijdens onze zomervakantie overdag zelfs helemaal uit. Ook de kinderen hebben dit toegezegd en dan moet je zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven. In de avond een uurtje wat zaken bijwerken vind ik dan helemaal niet erg, de kinderen zullen dan vast ook hun social media updaten.”

In hoeverre vervangt de superslimme, efficiënte en sociale robot Sophia straks onze adviseurs?

Wat was jouw meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen halfjaar?
Dat was onze reis naar Zuid Afrika begin dit jaar. Samen met mijn partner ben ik naar Kaapstad en de wijngebieden geweest. We hebben een samengesteld gezin met vier kinderen en allebei een drukke baan, dus het was erg fijn om tijd voor elkaar te hebben in een heerlijke omgeving. Memorabel omdat mijn partner hier jarenlang gewoond heeft en we samen vooral erg actief waren. Van het wandelen op de Tafelberg, tot een lange fietstocht met gids langs historisch Kaapstad, tot het kanoën op zee in de vroege ochtend tussen de dolfijnen met uitzicht over de skyline van Kaapstad. Onze hoteleigenaar snapte er niets van: iedere dag actief en sportief, op zo’n relaxte vakantiebestemming.”

Welke ontwikkeling in de branche moeten we de komende tijd in de gaten houden?
Ik ben al langere tijd erg geïnteresseerd in innovatie. Met name in de ontwikkeling en toepassing van artificial intelligence (AI). Je ziet nu allerlei experimenten en ontwikkelingen binnen de industrie, de zorg en ook de wetgevende branche. Het is slechts een kwestie van tijd voordat AI ook een rol gaat vervullen in de verzekeringsbranche. Ik vind het fascinerend om te volgen dat we vanuit ‘input, computerprogramma, output’ naar een systeem gaan waarbij juist de output (uitspraken, jurisprudentie, geschreven content) de computer voedt met informatie en dat hieruit diagnoses, patronen, learnings en adviezen komen. Het is zelfs al zover dat robot Sophia emoties zichtbaar kan maken in haar gezicht. Voor de financiële branche zeker ook een ontwikkeling om goed in de gaten te houden. Want in hoeverre vervangt de superslimme, efficiënte en sociale Sophia straks onze adviseurs?”

Ligt Veldhuis Advies qua doelen in 2019 op schema?
Samen met mijn mede-directieleden, Bob Veldhuis en Dick Vos, hebben we in september 2017 ons beleidsplan opgesteld. Deze was gericht op onze koers en doelstellingen tot en met 2020. In juni dit jaar zijn we samen met onze teamleiders en talenten bij elkaar gekomen om dit plan te evalueren en het vervolg richting 2024 te bepalen. In deze sessies kwam naar voren dat we vrijwel alle doelstellingen op het gebied van groei, onderscheidende klantbeleving, het verbeteren van processen en het samenwerken als één Veldhuisteam hebben behaald. Alleen op het gebied van ICT en efficiëncy gaat het nog niet snel genoeg. Daarom hebben we verdere samenwerking binnen de NLG Groep gezocht. We trekken samen met 12 collega-volmachtkantoren op, om onze volmacht en ondersteunende processen efficiënter te maken en versneld te professionaliseren met de nieuwste ICT. Dat gaat veel van onze organisatie en medewerkers vergen dit najaar en in 2020, maar biedt ons ook enorme kansen.”

Op welk resultaat ben je trots?
“Toen ik begon bij Veldhuis Advies stapte ik in een warm familiebedrijf en een hecht team. In de afgelopen jaren zijn we niet alleen heel hard gegroeid, we hebben ook  te maken gehad met een aantal langdurig zieke medewerkers. Dat legt wel een druk op de organisatie. Als operationeel directeur heb ik naast de vele nieuwe projecten ook de focus gehad op het onderhouden van onze cultuur. Om dan uit de organisatie terug te horen dat de verbinding tussen de teams en het samenwerken op alle niveaus juist verbeterd is, vind ik een groot compliment. We doen het met elkaar en voor elkaar.”

Wat moet bovenaan de agenda staan als de politici terugkomen van het zomerreces?
Er speelt momenteel veel in onze branche voor werkgevers en ondernemers. Het nieuwe pensioenakkoord, nieuwe arbowetgeving en bijvoorbeeld de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. Als onafhankelijk advieskantoor merken we dat dit veel impact heeft op onze klanten. Het aantal advieskantoren in Nederland daalt, terwijl de adviesbehoefte juist stijgt. Ik zou graag de waardering voor ondernemend Nederland, de grootbedrijven, werkgevers, mkb’ers en zzp’ers, bovenaan de agenda van onze politici willen hebben. We zitten in een tijd van verandering, nieuwe netwerken, nieuwe samenwerkingsverbanden en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Laten we meedenken met onze ondernemers: de administratieve lasten verlichten, investeren in technologie en onze kenniseconomie en vooral goed luisteren naar wat zij nodig hebben van de politiek.”

Reageer op dit artikel