Monuta omarmt dementievriendelijkheid

Monuta omarmt dementievriendelijkheid

Monuta is de eerste landelijke uitvaartorganisatie die start met het dementievriendelijk maken van alle medewerkers met klantcontact. Hiervoor is een speciaal trainingsprogramma Samen Dementievriendelijk ontwikkeld door stichting Alzheimer Nederland.

Monuta heeft als doel dat in 2020 alle medewerkers met klantcontact, zoals gastdames of heren, callcentermedewerkers en uitvaartverzorgers het certificaat dementievriendelijk ontvangen. Een tiental managers ontving dit voorjaar al een dementievriendelijke training op het Monuta hoofdkantoor in Apeldoorn.

Enorme impact

Dementie treft één op de vijf mensen, bij vrouwen zelfs één op de drie. De ziekte heeft niet alleen een enorme impact op het leven van degene die de diagnose krijgt, maar raakt iedereen om die persoon heen.

Als uitvaartorganisatie komt Monuta vaak in contact met mensen met dementie. Niet alleen als overledene, maar ook als nabestaande, bezoeker van een uitvaart of verzekeringsklant. De verzekeraar vindt het daarom niet meer dan logisch om haar mensen te trainen in hoe om te gaan met mensen die dementie hebben, aldus een woordvoerder.

Training

Het trainingsprogramma voor Monuta bestaat uit twee delen. Allereerst doen de deelnemers een online theoriecursus om de kennis over dementie te vergroten. Als deze is voltooid gaan de medewerkers in een trainingsdag praktijksituaties oefenen onder begeleiding van een tweetal opgeleide trainers. Indien zij de training hebben voltooid, ontvangen zij een certificaat van Samen Dementievriendelijk.

Dankzij de training kunnen medewerkers sneller de signalen van dementie herkennen en zijn zij er op voorbereid dat iemand met dementie ineens anders kan reageren. Ook weten medewerkers hoe ze het beste op iemand die aan dementie lijdt, kunnen reageren.

Dit is een partnerbijdrage van Monuta. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.