nieuws

Fran Taihuttu in am:talent: ‘Ik wil doorgronden wat klanten willen’

Branche 1811

Jonge talenten in de branche, wie zijn ze? Wat willen ze en waar werken ze? Voor am:50 interviewden we Fran Taihuttu (27), General Management Trainee bij Nationale-Nederlanden. Ze is actief op het snijvak van innovatie en marketing. “Bij innovatie en marketing is het heel erg belangrijk dat je de klant goed begrijpt.”

Fran Taihuttu in am:talent: ‘Ik wil doorgronden wat klanten willen’

Je startte je carrière als online lifestyle coach en stapte later over naar de verzekeringswereld. Waarom deze ommezwaai?
“Ik heb marketing gestudeerd en wat ik leuk vond aan die studie waren niet meteen de grote reclamecampagnes, maar het klantgericht denken. Na het afronden van mijn studie en in voorbereiding op een traineeship was ik een tijdje online lifestyle coach. Ook in het coachen vond ik het klantgericht denken terug. Met de juiste vragen kon ik doorgronden hoe ik iemand het beste kon helpen en het beste resultaat kon behalen. Dat merk ik ook in mijn huidige werk. Bij innovatie en marketing is het heel erg belangrijk dat je de klant goed begrijpt. Ik heb specifiek voor de financiële sector gekozen. Ik vind het interessant om complexe producten te onderzoeken en passende oplossingen te bedenken. Ik vind het gaaf als ik kan bijdragen aan het financiële welzijn van mensen in plaats van een nieuw soort cola of wasmiddel in de markt te zetten.”

Wat houdt je werk als marketeer bij Nationale-Nederlanden in?
“Eerst was ik Customer Experience Marketeer, nu ben ik markeer voor ons hypothekenproduct. In mijn eerste rol – de naam zegt het al – hield ik mij bezig met klantervaringen. Toen werkte ik aan verschillende proposities die gemeen hadden dat ze zich aan het begin van de innovatiefunnel bevonden; het waren echt nog concepten. Door middel van interviews en experimenten wilden we zo snel mogelijk verifiëren of de innovatie die wij voor ogen hadden de juiste was.
Nu ben ik specifiek marketeer voor ons hypothekenproduct. Hier werk ik ook aan propositieontwikkeling, maar het gaat om concrete producten, die meer aansluiten bij het huidige businessmodel. Overeenkomst met mijn eerdere rol is dat het klant-denken centraal staat. We hebben bijvoorbeeld een hypotheek ontwikkeld, speciaal voor mensen die een tweede woning kopen om te verhuren. We kwamen er via interviews achter dat de ene klant zo’n verhuurhypotheek wil omdat ze de woning zien als investering en de andere klant de woning aanschaft voor zijn of haar studerende kind. Dat zijn heel andere behoeften in de ontwikkeling van je product en de communicatie er omheen.”

Je doet ook mee aan een talentprogramma dat gericht is op persoonlijke groei en ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden. Wat is jouw talent?
“Wat anderen vaak aangeven is de combinatie van oprechte leergierigheid en verwondering, en een aanpakmentaliteit. Ik wil doorgronden wat klanten willen, wat hun drijfveren zijn en waar ze behoefte aan hebben. Maar tegelijkertijd ook gewoon doen. Een niet lullen, maar poetsen-mentaliteit.”

Innovatie en business development zijn jouw specialiteiten. Op welk resultaat ben je trots?
“Ik merk dat ik mensen kan meenemen in het belang van klantgericht denk en het snel toetsen van oplossingen. Ik heb gezien dat wanneer mensen een goed idee hebben ze graag gelijk aan de slag gaan, geld investeren en bij de introductie kijken hoe klanten reageren. Ik zie dit als een traditionele manier van innoveren, wat niet verkeerd is, maar mijn ervaring is dat je veel sneller, veel meer kunt leren als je in een vroeg stadium bepaalde assumpties verifieert, bijvoorbeeld in een ‘minimum viable product’. Die manier van denken en die aanpak heb ik bij mijn collega’s onder de aandacht weten te brengen. Het is een snellere en effectievere manier van innoveren.”

Wat is het belang van innovatie voor de verzekeringssector?
“Innovatie is heel belangrijk. Je ziet dat grote techbedrijven zoals Google, Facebook, maar ook de fintechs, insurtechs, startups erg in opkomst zijn en innoveren bij hen veel meer in het dna zit. Hun technologie zorgt ervoor dat zij vaak snel oplossingen kunnen introduceren en schaalbaar maken. Als de verzekeringssector niet meegaat in die ontwikkeling, nemen deze bedrijven de rol die wij nu vervullen over. Het is daarom heel belangrijk dat wij creatief zijn en oplossingen bieden om relevant te zijn en te blijven voor de klanten in de toekomst.”

'Mijn droombaan is er een waarin innovatie en commercie hand in hand gaan'

Waar zie jij jezelf over pakweg 5 jaar?
“Mijn droombaan is er een waarin innovatie en commercie hand in hand gaan. Ik wil graag producten en proposities ontwikkelen die van toegevoegde waarde zijn voor klanten, maar uiteindelijk ook bijdragen aan de financiële toekomst van het bedrijf. Of dat in een managersrol is of niet; voor mij is het belangrijk dat de dingen die ik doe een positieve impact hebben op het leven van onze klanten. Daar haal ik mijn motivatie uit. Nationale-Nederlanden is een mooi bedrijf, zorgt goed voor zijn werknemers. Zolang ik kan blijven leren en tegelijkertijd het idee heb dat ik impact kan maken, zit ik hier op mijn plek.”

Claim nu zomerkorting voor am:innosurance

Op dinsdag 17 september is het het event am:innosurance. Dit is hét innovatiecongres voor de verzekeringsmarkt waar volop inspiratie van buiten de branche én van buiten ons continent naar binnen wordt gehaald. Op het podium staan onder anderen vertegenwoordigers van Bol.com, De Persgroep en de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery.
Download deze zomer de am:bundel over innovatie en ontvang een speciale kortingscode voor dit event.

Reageer op dit artikel