nieuws

Urjan Claassen (C-Profile): ‘Meeste adviseurs werken assetgericht, niet toekomstgericht’

Branche 1582

Risicomanagement verschuift steeds meer naar prestatiemanagement. Volgens C-Profile-directeur Urjan Claassen doet bijna geen intermediair het al, maar is scenarioplanning de toekomst voor de (klein)zakelijk adviseur. “De behoefte eraan is groot en omgaan met risico’s en onzekerheden zit bij adviseurs al in het DNA.”

Urjan Claassen (C-Profile): ‘Meeste adviseurs werken assetgericht, niet toekomstgericht’

In binnensteden staan panden leeg door faillissementen in de retail, Uber daagt de taxibranche uit en elk bedrijf wil het nieuwe Coolblue zijn. Digitalisering en cyberrisico’s schudden de businessmodellen van ondernemers behoorlijk op, en daarom is het ook hoog tijd voor een nieuwe vorm van risicomanagement, vindt Urjan Claassen. Volgens hem zouden adviseurs zich moeten toeleggen op prestatiemanagement. Reden voor de directeur van adviesplatform C-Profile om zijn Handboek Risicomanagement opnieuw uit te geven, met aandacht voor hoe je scenario’s plant. “Risicomanagement verschuift, van het beheersen van risico’s naar onzekerheden. Daar moet je op inspelen.”

Waarin verschillen risico’s van onzekerheden?
“Een risico vormt een bedreiging voor de continuïteit van je onderneming. Een voorbeeld voor een verzekeringsbedrijf is als je mensen hun Wft-diploma’s niet halen. Dat risico kun je expliciet maken, kwantificeren en je kunt er maatregelen tegen nemen. Onzekerheden zijn veel minder omlijnd. Het gaat om hoe verdienmodellen er in de toekomst uitzien. Wat betekent de zelfrijdende auto voor mijn portefeuille met autoverzekeringen? Wat betekent de energietransitie voor woonverzekeringen? Omgaan met onzekerheden zit dicht tegen risico’s aan, maar het begint met de keuze wat je als ondernemer over vijf jaar doet. Adviseurs kunnen ondernemers begeleiden bij het maken van de juiste keuzes.”

Hoe doe je dat?
“Scenarioplanning. Samen met de ondernemer de belangrijkste trends in kaart brengen die impact gaan hebben op zijn branche. Zet bijvoorbeeld overheidsbemoeienis op de horizontale as van een diagram en de invloed van digitalisering op de verticale. Voor elk van de vier vlakken kun je met de ondernemer scenario’s maken. Stel, het overheidstoezicht schiet omhoog én digitalisering versnelt nog verder, wat betekent die combinatie voor mijn businessplan?”

Gebruiken adviseurs deze scenarioplanning al?
“Ik denk dat 99% van de adviseurs het nog niet doet. Uit onbekendheid. Een adviseur gaat nu naar een ondernemer om het risico voor een pand met gevaarlijke stoffen te bepalen. De meeste adviseurs werken assetgericht, niet toekomstgericht. Maar het gaat niet alleen om het beschermen van activa, maar ook om welke keuzes ik moet maken om in de toekomst nog een goed verdienmodel te hebben.”

Vragen ondernemers hier al veel naar?
“Nog niet aan adviseurs, maar de behoefte is er wel. De ondernemer vraagt dat aan zijn organisatieadviseur of accountant, terwijl de zakelijk adviseur hier ook een rol in moet spelen. Die heeft een vertrouwensrelatie met de klant en het omgaan met risico’s zit al in zijn DNA. Prestatiemanagement is bovendien een nieuw verdienmodel. Adviseurs kunnen het als nieuwe dienst aanbieden.”

Reageer op dit artikel