nieuws

Start-up The CareVoice wil TripAdvisor van de zorg worden

Branche 577

De mondiale verzekeringsindustrie blijft zich vernieuwen. De aanjagers zijn jonge start-ups die met originele concepten de markt opschudden met sleutelwoorden als social, flexibel en transparant. Een aantal van deze nieuwe buitenlandse marktbestormers stellen we voor op amweb.nl. In de tweede aflevering: The CareVoice.

Start-up The CareVoice wil TripAdvisor van de zorg worden

Wie?
The CareVoice. In China maakte Vadertje Staat tot voor kort verzekeringsinnovaties overbodig. Maar ook daar worden consumenten veeleisender en is er behoefte aan modernisering van financiële diensten. The CareVoice sprong in de markt met AI-technologie (artificial intelligence) die mensen helpt hun symptomen in kaart te brengen voordat ze naar de dokter gaan. Een social platform biedt vervolgens de beste zorgopties, inclusief kosten en beoordelingen. Medeoprichter en CEO Sebastien Gaudin begon in 2011 namens het Franse farmaceutische bedrijf Sanofi aan een diabetesproject in China en zag al snel kansen. “Ik ontmoette er zoveel deskundige, toegewijde mensen – onder wie ziekenhuisdirecteuren en vertegenwoordigers van volksgezondheid – dat ik al snel besefte dat er veel mogelijk was in dit dynamische land. Ik verliet Sanofi en startte The CareVoice begin 2014.”

Onze stemgestuurde AI-tool voor symptoomchecks geeft verzekerden adviezen over bijvoorbeeld zelfmedicatie of doktersbezoek

Waarom?
“Veel zorggerelateerde behoeften worden nog niet vervuld in China. Ik kreeg het idee voor een digitale zorgstart-up die het wantrouwen bij consumenten ten opzichte van diensten kon wegnemen, een soort TripAdvisor van de zorg. Wij bieden een stemgestuurde AI-tool voor symptoomchecks. Die geeft verzekerden adviezen, bijvoorbeeld over zelfmedicatie of doktersbezoek. Mensen kunnen door de app navigeren om de beste zorgverleners te vinden, gebaseerd op het soort zorg dat ze zoeken, hun polis, hun dekking, locatie en reviews van soortgelijke gebruikers. Ze kunnen ook gelijk online een afspraak boeken. Na de consultatie levert de tool e-claim- en auto-claimfuncties die het vergoedingsproces versoepelen. Daarna helpt de app je medicijnen te kopen in onze online apotheek. Ook hebben we een programma om je fitnessinspanningen te tracken en te belonen.”

Markt?
“De enorme consumentenvraag naar een betere service leidt tot massale investeringen en de groei van private zorgdiensten in China. Welvarende consumenten laten zich in toenemende mate verzekeren door hun werkgevers of doen het zelf. Particuliere ziektepremies zullen in 2020 al een waarde hebben van 170 miljard dollar. Verzekeraars die de markt willen betreden hebben echter drie problemen: Eén: het wantrouwen van consumenten. Twee: een tekort aan digitale diensten in een markt vol mobiele consumenten beperkt de adoptie van verzekeringsproducten en hindert klantrelaties. En drie: beperkte winstgevendheid door het gebruik van dure medische diensten en arbeidsintensieve klantenservice.”

Disruptief of constructief?
“We zijn het eerste mobiele datagestuurde SaaS-platform (software-as-a-service) dat verzekeraars met geavanceerde innovaties laat werken, het contact met hun klanten optimaliseert, ze efficiënter laat werken en kosten beheerst. We werken samen met derden om de klantreis voortdurend te verbeteren en werken nauw samen met verzekeraars en werkgevers.”

Groei?
“We bedienen nu dertien verzekeraars met onze SaaS-oplossing en bijna 300.000 verzekerden hebben toegang tot de diensten. Onze SaaS heeft bij verzekeraars sales en introducties met 50 procent doen toenemen en de polisverlengingen met 45 procent. We helpen consumenten geld besparen door ze naar kosteneffectieve medische centra te verwijzen. Onze jaarlijkse inkomsten gaan richting 2 miljoen dollar. We zijn vorig jaar gestart in Hongkong met een ervaren team en hebben daar onze eerste verzekeraar binnen als klant. Onze volgende geografische uitbreiding gaat waarschijnlijk in 2020 plaatsvinden. De marktbehoefte blijft groot in Zuidoost-Azië en Europa, we worden proactief benaderd door grote verzekeraars in beide regio’s.”

am:innosurance: Van buiten naar binnen

Disruptie komt bijna altijd van buiten. Daarom gaan we tijdens am:innosurance 2019 op dinsdag 17 september in De Fabrique in Utrecht niet navelstaren. We willen leren van andere branches. We kijken bijvoorbeeld naar nieuwe partijen die zich mengen in de verzekeringswereld. We halen expertise van grote retailbedrijven naar binnen en we signaleren nieuwe technologische ontwikkelingen. De vertaling daarvan naar binnen is niet minder belangrijk!

Het is nu mogelijk tickets met vroegboekkorting te kopen.

Reageer op dit artikel