nieuws

Aon bracht structuur in vernieuwing: ‘Aonvation is het smeermiddel van de innovatie’

Branche 3335

Elke verzekeraar en intermediair heeft innovatie nodig om van toegevoegde waarde te blijven. Hoe hebben ze dat opgetuigd en waar houden de innovatiemanagers zich mee bezig? In am:49 staat een drieluik. Nederlands grootste intermediair Aon trapt af: “We hebben de laatste tijd veel focus gehad op integratie. Nu moeten we door naar innovatie.”

Aon bracht structuur in vernieuwing: ‘Aonvation is het smeermiddel van de innovatie’

Innoveren is geen eenzijdig proces. Nieuwe ideeën moeten aansluiting vinden bij de wensen en behoeften van de klant. Aon opende mede daarom in maart een risk desk in het epicentrum van de technologische innovatie in Europa: de High Tech Campus in Eindhoven. Die permanente aanwezigheid werkt volgens Aon country mananger Marc van Nuland twee kanten op. “Om start-ups te ondersteunen met onze dienstverlening, maar tegelijkertijd voor ons om te leren wat hun vraagstukken zijn. Zodat wij daar ons productpalet op kunnen aanpassen.”

Netwerk

Voor de start-ups is Aon vooral interessant vanwege het internationale netwerk van het bedrijf, meent Van Nuland. “Start-ups kenmerken zich doordat ze al heel snel heel internationaal zijn. Zowel in de partijen waarvoor ze werken, maar ook in de partnerships die ze aangaan of waar ze onderdelen vandaan halen. Als je internationaal werkt, krijg je met andere risico’s te maken dan ze gewend zijn. Daar kunnen wij in ondersteunen.”

We hebben heel veel ideeën binnen onze organisatie. Waar leg je dan de focus op?

New Ventures

Bij Aon zelf wordt innovatie ook wereldwijd georganiseerd, via de Aon New Ventures Group. In Nederland wordt de vernieuwing sinds een jaar aangestuurd vanuit het Aonvation team. “Die doen twee dingen”, vertelt Van Nuland. “De wereldwijde innovaties die we doen vanuit de New Ventures Group vertalen en uitrollen naar Nederland. Daarnaast begeleidt en ontwikkelt Aonvation de innovaties die we hier in Nederland bedenken.”

Intellectueel eigendom

Van Nuland haalt als voorbeeld Aon’s internationale overname van 601West aan. Een Amerikaans bedrijf dat zich toelegt op alle aspecten van intellectueel eigendom, van waardering tot risico-analyse. Aon maakte de kennis beschikbaar voor de Nederlandse markt. “We zijn nu bij de Eindhovense risk desk met een start-up aan het onderzoeken of we hun intellectueel eigendom kunnen waarderen om dit in te zetten als onderpand voor een financiering”, zegt Van Nuland.

Structuur

Volgens Aon CFO Rogier Sparreboom was de nieuwe werkwijze met Aonvation noodzakelijk om structuur aan te brengen. “We hebben heel veel ideeën binnen onze organisatie. Waar leg je dan de focus op? Waar kan Aon een rol spelen?” Om die vragen te beantwoorden beoordeelt Aonvation de levensvatbaarheid van de ideeën en stelt het bij een positief advies een klein budget ter beschikking om een minimum viable product te ontwikkelen. Dat wordt vervolgens getest onder een kleine groep klanten en niet-klanten.

Wellbeing

Een aanpak die volgens Sparreboom goed werkt. “Pas als de test positief is, brengen we de businesscase naar de board.” Door klein te beginnen, voorkomt Aon dat er te vroeg veel geld geïnvesteerd wordt zonder dat goed duidelijk is wat de klantbehoefte is. Op die manier is Aon bijvoorbeeld bezig aan het project Wellbeing, een methode om op verschillende terreinen werknemers te ondersteunen in hun welzijn. “Dat testen we bij organisaties waarvan we weten dat ze op een dusdanig niveau zijn, dat ze interesse kunnen hebben. Maar we testen het ook bij organisaties waarvan we dat niet weten”, zegt Van Nuland.

Volgens Sparreboom is Aonvation het smeermiddel van de innovatie bij Aon. “Van de werkvloer naar de directie. De laatste tijd hebben we veel focus gehad op integratie. Nu moeten we door naar innovatie.”

Reageer op dit artikel